Har en 7år gammal Bosch inbyggnadsmicro, där tallriken slutat snurrat.
Innan den dog gick det lite i vågor om den gick eller inte.. men nu är den heldöd.

Utan att öppnat upp och kikat gissar jag att motorn är det som felar, har hittat reservdelsnummer (bosch-00602110) men behöver hjälp med var jag snabbast hittar motorn, verkar kosta en runt en 200-300:- beroende på land.

Tips och övrigt input emottages tacksamt. :)
 
Bosch hemsida? Du kan ju beställa där väl
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tack ska kika där!
 
torbeno skrev:
Bosch hemsida? Du kan ju beställa där väl
Vet du nåt om hur det är att byta den?
Krävs det specialverktyg?

Motorn ligger här bredvid på skrivbordet nu. :)
 
Det verkar inte vara microugnarnas vecka denna vecka. Min har också pajat, samma modell som du fast för 50-cm skåp. Här är det dock microvågorna som inte gör sitt jobb. Dessutom finns det iprincip bara en modell att ersätta med, när bredden ska vara 50cm, nämligen en precis likadan. Skitkul.

Jag kanske kan mecka loss snurr-motorn ur min? Har dock en lite äldre modell än din.


EDIT: ok, du har redan skaffat en ny motor.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kul att få 'uppgradera' till en.. likadan.. :(
Billig var den inte heller tyckte jag mig se när jag letade efter vår på prisjakt.
 
Nej det är löjligt dyrt. 50cm modellen kostar 3300 och är beställningsvara överallt. Man får en bättre fristående modell för en bråkdel av det. Men, jag orkar inte bygga om köket för att passa in en 60-ugn, på tok för mycket arbete, och en friståede är inte aktuellt av andra skäl.

M
 

Bästa svaret

FredrikR skrev:
Vet du nåt om hur det är att byta den?
Krävs det specialverktyg?

Motorn ligger här bredvid på skrivbordet nu. :)
Fråga 1: Ja
Fråga 2: Nej

Nåt mer du undrar ...?;)

Mer utförligt så ta loss medbringaren, den delen som drar med tallriken, tre vingar typ. Dra den upp bara så lossar den. Lägg maskinen på rygg. Klipp upp den fyrkantiga plåten du har i mitten på botten. Den är nästan färdigstansad, en vanliga avbitare räcker. Motorn sitter nu med 2 skruvar (tappa inte ner dessa när du skruvar loss) Två kontakter som du flyttar över till samma plats. Skruva tillbaka plåtbiten genom att vända på den. Du ser hur den skall sitta.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Torbeno, ja, hur lagar jag min mikro?
 
Hur ser den ut?
 
Ungefär som fredriks.
 
Skriv gärna e-nr så blir det lättare
 
Det är ingen motor som går att byta kol i?
 
torbeno skrev:
skriv gärna e-nr så blir det lättare
hf17055eu/02
 
Andy78 skrev:
Det är ingen motor som går att byta kol i?
Verkar inte vara någon motor det är fel på. Jag gissar att det är några kondingar som torkat eller på annat sätt fått nog - logiken verkar inte riktigt fungera heller. Avslutar inte "nedräkningen" med ett pip som den brukar etc. Och inget blir varmt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.