Hej!

Inför en visning och just för att eventuellt höja lite på helhetsintrycket så funderar jag på att köpa
en annan bättre spis, den befintliga är så risig så man ser knappt gradantal, siffror och repor nåt så in i helsike på häll och allt annat.

Men jag blir min själ inte klok! Har försökt o titta igenom spisguiden här och läst ett antal trådar.
Bifogar ett par bilder - så kanske det hjälper er att hjälpa mig :)

Köket i sig är renoverad av tidigare ägare för 6-7 år sedan, och byggnaden en BRF från HSB byggd 1956. Men elen bör ha uppdateras sedan dess :) Tittar jag i elskåpet så är där en säkring för just spis, nr 1, Bifogar bild på detta också. Men jag får det till att jag bör kunna välja mellan 230 till 400 spis?
 
  • Etikett på en begagnad spis med tekniska specifikationer och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en spis som visar olika elektriska anslutningsscheman för 1-fas och 3-fasanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal och smutsig ugnskontakt på en sliten vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit Perilex-kontakt för spis med tydliga etiketter och anslutningsskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med säkringar och informationsetikett om röd och gulgrön jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Har du fem säkringar för hela lgh? Och en av dem går till spisen?
Om du vill koppla in spisen på en fas är det tredje raden på bilden som gäller.
 
Tydligen har jag nog det. Men det som jag visar på bilderna.
Det var lite otydligt men det är den gamla spisen vars schema o kontakt som jag visade upp.

Dock så visar det sig att just den säkringen går ner när jag försöker sätta på ugnen nu, sen jag
drog väck den från uttaget? Det är ju väldigt märkligt, och att hela lägenheten släcks ner, och det
känns ju inte bra alls. Sicket öde!
 
Magnus E K
Du har 1-fas 20 A till spisen. Det är fel att det är ett perilexuttag, den (gamla och nya) borde vara fast ansluten. En ren 400 V-spis kommer inte fungera, men dessa är ganska ovanliga idag.
 
Skulle man kunna köpa en med mindre krut, en nyare version? Alltså en liknande som nu med 230 som nuvarande är. Man försöker ju helst komma billigt undan när det ska säljas men att det ska vara säkert för nästa ägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.