Köpte precis en begagnad GTS 10XC och har en del funderingar.

* Klingskyddet var borta men det verkar ju gå att komplettera med ganska enkelt/billigt men frågan är om man kommer att ta bort det igen? Det känns ju skönt att ha något där när man är lite nybörjare på att hantera sågen. Hur har ni det på era bordssågar?

* En släde verkar ju tämligen poppis att tillverka och det känns som att det hade varit smidigt att ha två styck profiler som passar i spåren men det kanske är lite overkill? Kostar ju en slant dessutom. Hur har ni gjort?

* Det vore ju trevligt att kunna göra tappar för fogar men då behöver man ju någon jigg för att hålla bitarna i den orienteringen som krävs för att kunna kapa bort. Är detta något man kan bygga till en såpass enkel såg eller är det endast för större formatsågar som det kan vara aktuellt?

Andra tips mottages tacksamt, har försökt läsa in mig på säkerheten framförallt och tänkte försöka införskaffa lite verktyg som gör det enklare att arbeta säkert. Bosch har ju varit snälla nog att skicka med en push stick och det ser ut som att förra ägaren möjligen sparat ett finger med hjälp av den.
 
Jag tycker att klingskyddet inte är optimalt på den sågen skyddet skall vara just ett skydd och fungera automatiskt det skall ligga på bordet och täcka klingan och sedan vara utformat så att det lyfter sig när arbetsstycket kommer (min åsikt) Detta gör att jag har skyddet både av och på beroende på vad jag sågar men strävar alltid efter att köra med skydd.
Jag försökte att köpa lite delar till den amerikanska 4100 för att få till bättre klingskydd jag tycker att det verkar bättre, men detta visade sig att vara svårare än jag trodde då ingen handlare jag pratat med kunde beställa detta.
Så nu har jag börjat leka med tanken på att försöka få till ett suva-skydd som uppfyller mina önskemål.

Släde gjorde jag en provisorisk där jag använde eklister istället för profiler och det fungerade bra men den har jag inte kvar. Här finns tips och idéer
 
Tack för slädlänken, den lilla är nog funkis även på GTS10. Tror jag har lite bitar av teak som jag kan använda. Känns som att den gör det möjligt att ganska enkelt göra tappar på bordsågen.

Däremot hade jag glömt bort det här med "zero clearance insert" känns ju som en viktig detalj. Har ni gjort själva eller köpt någon eftermarknadspryl? Känns ju lite klurigt att kapa ur hålet i och med att sågen inte går ner så långt...
 
Inga fler tips? Kändes som att just GTS 10 XC var den vanligaste sågen här på forumet...?
 
Hej ser att du söker Bosch GTS 10 XC. Läs tråden/Bästa bordsågen för 10 000 kr?/ Där har jag skrivit 2013-09-24 16:25 Pnorden om min 10:a. Där skrev jag om /Skjutsliden är väl bra men den går att skjuta för lite./ Jag har ändrat mig för när jag har kapat otympliga grejor, som min nya hemmabyggda bandsåg DSC03589.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, har det varit ett väldigt bra komplement. Idag har jag monterat en laser i taket för att kunna rikta stor föremål lättare. Det förutsätter ju att sågen står still.
 
Den där hembyggda bandsågen vill man ju gärna se en bygglogg på. Å bilder, massor med bilder!
///j
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Bygger du bandsågen efter Matthias Wandel´s ritning?
 
Grannt bygge.. Men det är är din bordssåg jag är intresserad av.
Jag har avyttrat min gamla och är nu på jakt efter en smidig ersättare, typ gts xc. Den finns att köpa för en bit under 8k och jag har faktiskt ej hittat bättre för de slantarna..rent teoretiskt eftersom jag inte har någon erfarenhet.

Festoolen lockar samtidigt som priset avskräcker, så mitt tak sträcker sig till 10000kr.
Finns det tips på något bättre för den summan tar jag tacksamt emot sådana.
Tack.
 
Svart t jomany och ceson Det stämmer det är Mathias på Woodgears.ca som har gjort ritningarna. Mycket bra underlag och i mm. Han har dessutom många andra bra byggen.

till Drakir om man köper Bosch blå och registrerar den på bosch får man tre års garanti + andra erbjudanden
 
badtastex skrev:
* Det vore ju trevligt att kunna göra tappar för fogar men då behöver man ju någon jigg för att hålla bitarna i den orienteringen som krävs för att kunna kapa bort. Är detta något man kan bygga till en såpass enkel såg eller är det endast för större formatsågar som det kan vara aktuellt?
.
Det ska väl inte vara något problem att bygga en tappjigg till en XC10a. Sök på tenon jig så får du en miljon hits. Enklaste varianten är väl den där tappjiggen rider uppe på sidoanhållet, men även en som istället använder spåren i sågbordet eller som sitter monterad på en kapsläde skulle ju funka utan problem.
 
Lyfter en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Har precis byggt en kapsläde till min GTS 10 XC. Tänkte faktiskt göra en liten tråd om det för att visa andra. Jag gjorde den på så vis att jag har skruvat fast den i den befintliga sliden, samt har en styrlist i ek i det högra spåret. Det blev faktiskt riktigt bra.

Det jag har märkt som jag undrar om någon annan med en GTS 10 XC kan verifiera är att det högra spåret är djupare i bakkant än i framkant. Minns inte exakt nu, men har för mig att det skiljer nästan 1mm. Det syns med blotta ögat om man tittar efter det. Känns som att det är för mycket för att vara ett fel, sågen måste vara designad på detta sätt. Frågan är bara varför?
 
Jag har inte noterat någon skillnad men när du frågar och jag kollar så verkar det vara på min som att spåret dippar i början på klingan och som värst blir ca. 0,6mm och sedan gå till att vara ca. 0,1mm i slutet av spåret. Jag kollade först bara i framkant och bakkant men då var skillnaden så liten att jag inte noterade den när jag sedan kollade hela spåret blev ju skillnaden mer markant:)

Skall bli intressant att kolla din tråd på kapsläden.
 
Jag har den äldre modellen av GTS 10, dock ej inom räckhåll för mätning just nu. Jag tror det är så illa att dessa gjutna bord inte är mer noggrannt tillverkade än så.

Jag vill minnas att det diskuterades endel i någon tråd som handlade om tredjeparts anhåll, typ Incra. Jag tror där var en länk också till Incras hemsida där de listade sågar som passade och där nämndes att de inte garanterade passningen på just GTS 10 eftersom spåren var så ojämna på den sågen. Alternativt var det någon som mailat dem.
 
Nu hittade jag nog inlägget jag tänkte på, i en tråd från 2008 :)
Lagavulin hade visst mailat Incra:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...er-makita-2704-a-2.html?perpage=15#post745219

Där säger Incra
"The Bosch saws are notorious for oversize slots, sometimes 0.5mm wider than “standard”"

Nu har du ju redan fixat en släde (ser också fram emot en tråd om bygget) men annars gillar jag woodrats lösning:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...and-blir-man-nojd-checka-min-bosch-gts10.html
 
  • Gilla
woodrat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.