Huruvida limpmodellen är bättre eller inte är mest en fråga om tycke och smak. Funktions- och kvalitetsmässigt är det ingen skillnad, bortsett från att de uppenbara skillnaderna pga modellutförande vill säga.

Personligen föredrar jag BCE-modellen framför CE-modellen (limpan) och skulle inte tvekat. Har dock redan en 135 BCE köpt just i England annars hade det nog blivit en julklapp till mig själv.;)

// stOra_M
 
Ärligt talat så känns det som att limp v.s. handväskemodell spelar i olika divisioner. Jag föredrar limpmodell när det är ren bygg och handväskemodell när det är mer finlir... detta p.g.a varvalstyrningen. på limpmodeller är ju som bekant "on-off" medan handväskemodeller brukar ha steglös varvtal. Okej man kan ändra varvtalet på limpmodeller också men inte direkt med knapptryckning.
 
Ett av dom mest grundläggande kraven när jag köpte sticksåg senast var att det måste vara en limpmodell. Förstår inte alls hur handväskorna kan ha gjort en sådan comeback i popularitet i det här forumet, jag tycker det är totalt värdelöst med sådan fattning.

För att svara på din fråga så skulle inte rabatt påverka mitt val mellan 135 CE och BCE. Skulle jag måsta köpa handväskemodell av budgetskäl blev det nog en riktigt billig annan modell, för en femhundring kanske, eftersom det ändå var "kört" att få det jag helst ville köpa.
 
importensketsig skrev:
Ett av dom mest grundläggande kraven när jag köpte sticksåg senast var att det måste vara en limpmodell. Förstår inte alls hur handväskorna kan ha gjort en sådan comeback i popularitet i det här forumet, jag tycker det är totalt värdelöst med sådan fattning.

För att svara på din fråga så skulle inte rabatt påverka mitt val mellan 135 CE och BCE. Skulle jag måsta köpa handväskemodell av budgetskäl blev det nog en riktigt billig annan modell, för en femhundring kanske, eftersom det ändå var "kört" att få det jag helst ville köpa.
Vad är det för fel på handväskemodell? Jag är inte emot limpmodell, äger en festool ps300. Men för riktig finlir tycker jag att en handväskemodell har högre precision i.o.m. att kan styra varvtalet direkt. Är det inte roligt och styra varvtalet precis som en skruvdragare?
 
Jag har aldrig hittills haft behov av att justera hastigheten medan jag kör, knappt ens mellan körningarna, sågar bara trä. Det enda jag justerar är pendlingen.
 
Jag håller med om att handväskan är lite lättare när man ska göra riktigt snirklig figursågning, lite lättare att svänga runt den snävt tycker jag.
 
Jag föredrar limpan alla dagar. Dock kanske min uppfattning är lite skev, eftersom min erfarenhet mellan limpa och handväska inte väger direkt lika. Längre körning (alltså inte bara testkörning) så har jag använt bosch gst 85, 100 samt festool ps300eq, ps2e samt black and decker okänd svart 90-tals modell. Samtliga förutom b&d:n limpmodeller. Misstänker att jag inte hade gillat b&d:n även om den hade varit en limpmodell...och den är naturligtvis inte tänkt att konkurrerar med de andra sågarna heller.

Mindre snirkligare sågning gör jag i princip aldrig, och vid de få tillfällena det händer försöker jag lösa det genom att sätta maskinen i ett bord och hålla i arbetsstycket istället. Det är verkligen smidigt.
 
Ska man bara ha EN sticksåg så måste det ju nästan vara en limpa. Det finns ju massor med sågjobb som iprincip är omöjliga att utföra med en D-formad såg.
 
MathiasS skrev:
Ska man bara ha EN sticksåg så måste det ju nästan vara en limpa. Det finns ju massor med sågjobb som iprincip är omöjliga att utföra med en D-formad såg.
Som vad?
 
gwyrlim skrev:
Som vad?
Alla sågjobb som inte är från ovansidan. I synnerhet är det helt omöjligt att såga något underifrån med en D-så och det gör man rätt ofta när man vant sig vid att kunna göra det. Även arbete från sidan är besvärligare.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Alla sågjobb som inte är från ovansidan. I synnerhet är det helt omöjligt att såga något underifrån med en D-så och det gör man rätt ofta när man vant sig vid att kunna göra det. Även arbete från sidan är besvärligare.
Sågar ofta från undersidan med min BCE....inga problem. Kanske limpan är bättre på detta om man står flera timmar o kör.
Däremot att inte ha steglöst i knappen är ta mig f...n en felkonstruktion....:D
 
Nimajneb skrev:
Sågar ofta från undersidan med min BCE....inga problem. Kanske limpan är bättre på detta om man står flera timmar o kör.
Däremot att inte ha steglöst i knappen är ta mig f...n en felkonstruktion....:D

I vilket läge vill man ändra hastigheten? Jag sågar iofs bara i trä och sällan finsnickeri, men har aldrig känt behovet. Ändrar bara hastighet när jag jag sågar i annat material.
 
Ja det blir inte lätt det här. Ännu en oplanerad utgift och en dag på sig att bestämma sig. Jag som hade planerat lite svarvprylar från staterna. Alltid dessa prioriteringar. Tack för alla svar, fortsätt gärna diskussionen.
 
*räcker upp en hand* Lägg till mig bland limpförespråkarna *S*

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.