Hej,
Jag har beslutsångest över om jag ska köpa en batteridriven cirkelsåg eller en sänksåg.
Jag behöver något bättre en min gamla cirkelsåg från hitachi när jag ska såga skivor av olika slag.

Fördelen med batteri-sågen är att jag redan har skruvdragare och borrhammare med samma batteri.
Fördelen med sänksågen, förutom det uppenbara är att det ingår en klinga för 600kr jag kan använda.

Jag kommer även köpa styrkenorna FSN 1600 och FSN 1100 som passar till båda.

Hur hade ni gjort? (köpa båda är tydligen inget alternativ enligt min fru =)
 
W woggy skrev:
Hej,
Jag har beslutsångest över om jag ska köpa en batteridriven cirkelsåg eller en sänksåg.
Jag behöver något bättre en min gamla cirkelsåg från hitachi när jag ska såga skivor av olika slag.

Fördelen med batteri-sågen är att jag redan har skruvdragare och borrhammare med samma batteri.
Fördelen med sänksågen, förutom det uppenbara är att det ingår en klinga för 600kr jag kan använda.

Jag kommer även köpa styrkenorna FSN 1600 och FSN 1100 som passar till båda.

Hur hade ni gjort? (köpa båda är tydligen inget alternativ enligt min fru =)
Vad har du för projekt på lut, alltså vad tror du den kommer användas till främst?
Vad för klinga ingår, ser inget om det på Proffsmagasinets sida.
Båda sågarna är bra och gör sitt jobb, du får förmodligen en naken batterisänksåg från Tyskland till samma pris som sladdsänksågen.

Ett tips som du kanske inte ska ta som sanning är att man inte ska lyssna för mycket på fruar. 😇😉
 
  • Gilla
woggy
  • Laddar…
Precis... Vad ska du göra? Sänksågen är ju underbar..men behovet av en cirkelsåg finns ju åxå..
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad har du för projekt på lut, alltså vad tror du den kommer användas till främst?
Vad för klinga ingår, ser inget om det på Proffsmagasinets sida.
Båda sågarna är bra och gör sitt jobb, du får förmodligen en naken batterisänksåg från Tyskland till samma pris som sladdsänksågen.

Ett tips som du kanske inte ska ta som sanning är att man inte ska lyssna för mycket på fruar. 😇😉
Första steget är att renovera en hall där vi kommer behöva bygga garderoben själv, men senare även kök. 98% av tiden kommer jag bara göra raka snitt. De få ggr jag behövt sänka ner mitt i en skiva har det gått bra med en vanlig cirkelsåg.
 
Jag har bägge. Tror dock jag ska sälja sänkisen. Det blir nog fina snitt med cirkelsåg o skena.
 
Jag har två av var, men jag är rätt säker på att frun inte har samma bild... 🤷‍♂️

Snitten blir nog något finare med sänksågen, samtidigt är det inget som hindrar att montera en mer fintandad klinga på cirkelsågen.
 

Bästa svaret

Behöver du batterierna? Annars får du en naken GKS 18V-57G för 1650 kr eller en GKT 18V-52 för 3744 kr hos Torn.se

Lite sämre sågdjup på sänksågen med batteri än med sladd men annars ganska lika.
 
  • Gilla
woggy och 1 till
  • Laddar…
Tackar för alla snabba svar!
Planen har hela tiden varit att köpa en Bosch GKS 18V-57G och sätta den medföljande 24T Standard for Wood på min gamla Hitatchi.

Klingorna jag tänkte köpa till är Bosch Expert for Laminated Panel och Bosch Expert for Wood då båda har en tjocklek på 1,6mm. Jag förstår det som att man sågar av kanten på FSN-skenorna när man sågar första snittet och då borde tjockleken på sågklingan påverka. Eller överdriver jag nu?

Så frågan är, kommer jag få fina snitt med en Bosch GKS 18V-57G och Klingorna jag länkade till, det suger att skada en bänkskiva för flera tusen för att man snålade ur på verktygen
 
zarkov zarkov skrev:
Behöver du batterierna? Annars får du en naken GKS 18V-57G för 1650 kr eller en GKT 18V-52 för 3744 kr hos Torn.se

Lite sämre sågdjup på sänksågen med batteri än med sladd men annars ganska lika.
Jag har bara 2st 3Ah batterier som börjar närma sig 7år nu, de funkar dock lika bra som nya fortfarande.
Men när jag tittar på paketet med batterier kan jag lika bra köpa allt löst.

Jag köpte GKS 18V-57G för 1650 kr från torn.se
 
Redigerat:
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
W woggy skrev:
Tackar för alla snabba svar!
Planen har hela tiden varit att köpa en Bosch GKS 18V-57G och sätta den medföljande 24T Standard for Wood på min gamla Hitatchi.
Har du dubbelkollat måtten? Min Hitachi c-såg har 30mm axel, Bosch har 20mm.
 
zarkov zarkov skrev:
Har du dubbelkollat måtten? Min Hitachi c-såg har 30mm axel, Bosch har 20mm.
Stämmer säkert, stod 165 20/30 tror jag. Jag tänkte att det gick att lösa med en ring men jag tänkte nog fel =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.