Skaffade mig en 10SD för ett tag sedan och måste säga att den är fantastisk att jobba med, förutom skruvtvingen som följer med. Konstruktionen på denna är så urbota dum att om man inte passar sig så lär man skada händerna när den snäpper ner. Justeringsskruven sitter så nära låshandtaget att man slår i handflatan i denna med bra kraft när fjädern släpper och handen far ner. När man gjort detta ett par gånger, har man ett ganska duktigt blåmärke i mjukdelen mellan tummen och handleden.

Är det någon som kommit på en smart lösning på detta? Modifierat på något sätt.?

/ Janne
 
Första modifieringen jag gjorde på min såg - kastade tvingen all världens väg :)

Enligt mig är den obrukbar, som alla sådana liknande konstruktioner, fast tanken är god. Skall man använda sågen dagligen måste dock sådana lösningar göras betydligt MYCKET smidigare...
 
Håller med föregående talare... Tvingen kastades under den första timmens användning...

En utmärkt såg i övrigt men tvingen lämnar en del att önska!!!
 
Instämmer med samtliga föregående talare... vet knappt var min tving tagit vägen.

Den slängdes i ursinne ut ur verkstaden efter de tio första klämskadorna (jo... jag provade nio gånger till efter första klämningen i hopp om att Bosch måste ha tillverkat en pryl som kräver mer av användaren än vad jag har kapacitet till... dock i efterhand är det uppenbart att så icke är fallet.) ;)

När ni fäster virket i maskinen kör ni egna snabbtvingar då?

Mvh/Stefan
 
Jag tycker inte att tvingen är så "urbota dum" trots allt. Kunde dock ha varit en betydligt bättre konstruktion. Kortade dock av handtaget 5mm, för precis som ni skriver tar den i gängstången ibland. Det där med att den "smäller upp" är en vanesak.
Det är känns inte som en bra lösning att använda snabbtvingar för det finns ingen riktigt bra placering av dessa. Det känns som om man klämmer åt sågbordets mekanik för mycket.

Jag använder min tving rätt ofta och vill ni inte behålla era får ni gärna skicka dem till mig. :D
 
Tvingen på en 10s är av enklare snitt men jag använder inte den heller. Gjorde det i början men nu när man vant sig vid sågen så använder jag den väldigt sällan. Har man ett ok upplag för brädan som ska sågas ser jag inget riktigt behov av en tving. Visst fasen kan sågen hugga tillbaka lite om det nyper men det känns inte som ett stort problem? Kanske är dumt att jobba på detta sätt?
 
skönt att höra att man inte är ensammen om att ha dissat tvingen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.