Tänkte beställa en Bosch GCM 10 SD men hos Axminster är den "not available for order".
Istället har där dykt upp en GCM 350-254 som nyhet, den verkar har liknande specar.
Är GCM 10 SD ersatt med denna nya modell? Någon som har provat den eller vet något annat om den nya sågen?
 
GCM10SD ligger kvar på Bosch.se än, men är kanske på väg ut.
Kan nog mycket väl vara så att 350-254 är 10SD efterträdaren.

Bra spec och ca 3kg lättare (mindre tung). :)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Personligen hade jag hellre sett att dom lanserade denna sågen:)

Visserligen lite tyngre än 10 SD men för mig som inte släpar runt så mycket så spelar det inte
så stor roll, tycker glidemekanismen är underbar. Men varför har Bosch tagit bort det vridbara handtaget.
 
  • Gilla
schmakita och 1 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Personligen hade jag hellre sett att dom lanserade denna sågen:)
[media]
Visserligen lite tyngre än 10 SD men för mig som inte släpar runt så mycket så spelar det inte
så stor roll, tycker glidemekanismen är underbar. Men varför har Bosch tagit bort det vridbara handtaget.
Instämmer, den där skulle lätt få ersätta min 10SD. :ok:
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Den där såg ju helt sjukt nice ut!!!!
 
S schmakita skrev:
Den där såg ju helt sjukt nice ut!!!!
Finns ju en GDL12, men den kostar en hel del och är inte smidig. :)
 
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Finns ju en GDL12, men den kostar en hel del och är inte smidig. :)
Tyvärr där det faller... Just nu letar jag mest efter mindre smidigare alternativ till GCM-10SD:n..
 
Beställde en GCM 350-254 (borde den inte heta 96 då? :p ) igår så får se hur den är när den kommer. Har ingen tidigare erfarenhet av kap - & geringssågar så är inte kvalificerad att ge recension men undrar ni specifika detaljer så fråga på.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Hur är 350-254?
Letar efter uppgradering till min metabo KGS 216 v1 inför kommande stombygge. Hittar väldigt lite info om den. Hade gärna haft en 10" av stabilare snitt, dessutom gärna med lutning åt båda håll.
 
Har använt den lite lätt i höstas till ett hönshusbygge.
Då jag som sagt inte har någon erfarenhet av bra sågar så vet jag inte riktigt vad jag ska kolla.

Den känns väldigt stabil, lätta inställningar och fungerar grymt bra för en novis som jag.
Blir väldigt bra 45-hörn, kollat med vinkelhake och det är exakt.
Vet inte om det är specifikt för den men jag har ingen spånsug så det blir väldigt mycket damm bakom maskinen. Hade inte riktigt förväntat mig det.
 
Kollade lite på 350-254 idag, säkert en kompetent såg tre kg lättare är ju inte fel men tyvärr bantad på några av de egenskaper som gjorde att jag valde 10 SD.
 
Vilka punkter gör gcm 10 bättre?
350-254 verkar gå att få för under 5k till dörren, vad är bästa pris på gcm 10?
 
S swirve skrev:
Vilka punkter gör gcm 10 bättre?
350-254 verkar gå att få för under 5k till dörren, vad är bästa pris på gcm 10?
Om mitt inlägg uppfattades som att nya sågen är sämre så var det inte min mening. När jag såg boschsågarna första gången så var det som imponerade på mig att alla inställningar gick att göra ifrån framsidan på sågen, inget mer sträcka sig över sågen. Jag gillade också att handtaget gick att ställa i olika vinklar, så är det inte på nya sågen.
Spärren på 10 SD är elektrisk/manuell på nya manuell, detta tycker jag inte för min del har någon betydelse.
Det kan finnas andra skillnader som jag missade eftersom jag bara gjorde en snabb torrkörning av maskinen när jag sprang förbi:)

Prismässigt har jag ingen aning men när jag kollade snabbt på nätet på svenska företag så verkar jag kunna få dessa sågar för ungefär samma pris och då är valet för mig inte svårt. Priser utomlands har jag ingen som helst koll på.
 
Ok, verkar inte var några avgörande skillnader även om det är smutt att ställa vinkeln framifrån o slippa sträcka sig.
Nu verkar inte gcm 10 sd gå att hitta utanför sverige. Jag siktar på en såg runt 5kkr, så då går den bort. 350-254 verkar gå att få tag i för strax under 5kkr.

Hur står sig Bosch mot tex. dewalt dw 717 xps?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.