Vad tjänar man på det? Skall skenan fram kan man lika gärna såga med sänk-/cirkelsågen och då blir ju dessutom snittet snyggare.
 
Det fungerar men som sagt snitter blir av betydligt bättre kvaliter med cirkel eller sänksåg.
Ska man köra med sticksåg finns en alulinjal med tvingar i ändarna på biltema som man kan köra sticksågen mot.
 
Jo det är självklart det ni skriver... Men den är väl tänkt till de som inte har sänk/cirkelsåg. Är själv något skeptisk. Skulle inte våga såga ett snitt som ska synas, t ex på ett hyllplan eller dylikt, på det här viset. Och om det inte är den precisionen man är ute efter så borde kan man ju köra på frihand.
 
Redigerat:
Innan jag skaffade sänksåg med FSN skena så körde jag min sticksåg med den här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elhandverktyg/Sagar/Cirkelsag/Riktlinjal-2000024084/

Mitt tips är:
Köp den där riktlinjalen och var nöjd eller köp en riktig sänksåg!
Att köpa styrskena och fäste för sticksåg är nog mest bortkastade pengar då det går lika bra med riktlinjalen. Frågan är om det ens blir någon skillnad. Du måste köra med grovt blad för att få en sticksåg att gå rakt. Blad för fina snitt funkar inte med linjal.
 
Enda vitsen med detta måste väl vara att man vill såga djupare än sänksågen klarar? Fast frågan är väl om inte sänksåg och sedan såga med handsåg för att få sista är bättre isf... eller sänksåg och så sticksåg på frihand, den torde väl styras av spåret man redan gjort.
 
Tja, kan väl kanske vara vettig när man ska göra interna urtag, typ såga ut för vask i en bänkskiva. Men sticksåg är i sig ett rätt "trubbigt" verktyg och just såga ur för vask kräver ingen jätteprecision o kan göras på fri hand efter ritat streck. Jobbar man med det dagarna i ända kan det kanske va trevligt med styrning och äger man redan passande styrskena o sticksåg är det ju en billig investering.
 
Ser helt klart en applikation för denna. När jag har ett ursågningsmönster som består av både svängda och raka snitt. Enklare att använda sticksågen till alla snitten och få samma bredd på snittet. Sen är det svårt att få till kortare snitt med sänksågen som ska ansluta till svängda eller vinklade snitt. Man kommer inte hela vägen fram och snittet måste ändå avslutas med sticksågen.

Med den här blir de raka snitten just raka ...

Men för att skaffa tillsatsen ska jag naturligtvis ha sänksågen också. Skulle inte gå och köpa enbart skena och tillsatsen. Billigare att använda rätskivan i så fall.
 
Jag har plattan i fråga.
Har bara använt den en gång - första gången jag skulle pröva den. Precis som det sägs ovan så har man väl plockat fram skenorna osv så har det istället blivit att jag använt sänksågen istället för sticksågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.