Har sprutat Owatrol med denna sprutan utan problem, tror inte ens jag behövde spä nått på sista varven. Det blev med mkt jobb "glasyta"
http://www.jula.se/fargspruta-hvlp-082200

Sprutade även en köksvägg i silver i lägenheten med en liknande spruta från jula. Problemet där var att luften från "damsugaren" blev så varm så färgen var nästan torr när den landa på väggen. Meeen det var juh jula billig variant.

Och glöm allt vad försäljaren säger om att silver går att rolla....
 
Färgsprutan från Bosch låter ju bra, fast kanske lite dyr? Jag såg på Clas Ohlson att man kan köpa en liten kompressor (oljefri membranpump) med en färgspruta för ca 1000 kr. Har du (eller någon annan) erfarenhet av den eller likvärdiga färgsprutor?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163240944

Owatrol förresten - vad är det? =)
 
Stickan56
uffe_sthlm skrev:
Färgsprutan från Bosch låter ju bra, fast kanske lite dyr? Jag såg på Clas Ohlson att man kan köpa en liten kompressor (oljefri membranpump) med en färgspruta för ca 1000 kr. Har du (eller någon annan) erfarenhet av den eller likvärdiga färgsprutor?

[länk]

Owatrol förresten - vad är det? =)
Nu jämför du päron mot äpplen. En lågtryck mot en högtrycksspruta.

MVH Stickan
 
Problemet med alla dammsugar sprutor är att dom blir varma och när färgen landar på ytan flyter den ej ut som den ska.

Röstar för en riktig spruta med kompressor ;)

Har testat bägge varianter så.....
 
Oj då! Jag lyckades minsann jämföra helt olika saker, vilket väl röjer min okunnighet! =)

När är då en spruta av HVLP-typ (lågt tryck) lämplig och när är en (högt) tryckspruta lämplig? Owatrol är alltså en varnish-produkt och funkar enligt Thomas_LLA med HVLP-spruta. Jula-diton blev varm och var därför inte lämplig (färgen flyter inte ut som den ska). Fler erfarenheter?

Västerhaninge 17: En "riktig spruta med kompressor" - är det då Clas Ohlson varianten? Funkar en sådan med shellac och polyuretan etc?
 
uffe_sthlm skrev:
...En "riktig spruta med kompressor" - är det då Clas Ohlson varianten? Funkar en sådan med shellac och polyuretan etc?
Som alla andra spännande ämnen är detta en djungel. Både spruta med och utan kompressor kan användas till det du vill. För en spruta utan kompressor är det antal steg i stryckdelen som avgör hur bra sprutan är. Den kommer att bli varm, och ibland ses det som en fördel. Är den för klen, kommer den inte att fungera för svårare färger.

För att en kompressorspruta skall fungera med svåra färger krävs att du har tryck även i färgkoppen. Dessutom krävs det för de bättre sprutorna att din kompressor kan leverera väldigt mycket luft (inte högt tryck, men hög luftmängd).

Enligt många är det en kompressorspruta som ger bäst resultat, men då krävs det att du köpt ett antal dyra komponenter. På samma sätt är en icke-kompressorspruta den mest lätthanterliga sprutan, förutsatt att den du köpt är bra nog.

spraygunerworld har en webbsida med hur mycket info som helst.

--- Mats ---
 
Just det,håller med fullständigt,tex vid målning av snickerier med en känt färgmärke upplever jag apelsinskals effekten med min Bosch spruta (har en gigantisk färgnål)
 
Jag har en Bosch HVLP färgspruta (samma modell som uffe_sthlm länkar till) och jag tycker den funkar jättebra. Jag har målat köksluckor, väggpaneler och nu senast ett tak med den med jättebra resultat. Jag har inte upplevt några problem med "apelsinskals effekt", då har man nog inte blandat ut färgen tillräckligt eller så lägger man på för tjockt lager skulle jag gissa. Det går ju att både ställa in luftvolymen (motoreffekten) och färgmängden så man får testa sig fram till det blir bra för just den färgen man använder, men det är inte svårt tycker jag.

Någon kommenterade att det skulle vara en nackdel att luften blir varm. Jag tror det är en fördel! Det finns ju profssprutor som har inbyggd värmekabel för att värma färgen. Det ska tydligen minska sprutdammet rejält sägs det. Att färgen inte skulle flyta ut har jag inte upplevt. Då får man i så fall späda den lite mer.

De största problemen jag haft är just dammet. Om jag målar i verkstan där det finns sågspån och smuts är det ganska lätt att det yr upp skräp och fastnar i färgen. Jag har även haft problem med att fina sprutdammet som blir i luften efter ett tag ramlar ner och lägger sig på de målade ytorna så det blir knottrigt. Man bör nog ha någon sorts fläkt med filter som renar luften just där man står och sprutar. Alternativt målar i ett rum och sedan snabbt flyttar det man målat till ett annat rum för att torka (för små saker).

//Jonas
 
Tack, Jonas! Låter bra! =)
 
Boschen duger till mycket enkla applikationer. Det riktigt svåra börjar med högblanka ytor, och där duger endast pistoler från SATA och IWATA. Kan varmt rekommendera SATA 1000 K RP med styckdel 1,2 till alla som håller på med t ex målning av köksluckor, dörrar etc.

Beteckningar som HVLP är numera missvisande. Mycket skräp från Asien får beteckningen HVLP utan att det är en äkta lågtryckspistol.
 
isolde skrev:
Boschen duger till mycket enkla applikationer. Det riktigt svåra börjar med högblanka ytor, och där duger endast pistoler från SATA och IWATA. Kan varmt rekommendera SATA 1000 K RP med styckdel 1,2 till alla som håller på med t ex målning av köksluckor, dörrar etc.

Beteckningar som HVLP är numera missvisande. Mycket skräp från Asien får beteckningen HVLP utan att det är en äkta lågtryckspistol.
Har högglanslackat köksluckor med en HVLP spruta från Clas Ohlson med utmärkt resultat.
Men när jag pratar högglans så går det enbart att få det perfekt genom att våtslipa och sedan polera;) Så gör man ju när man lackar fina bilar. (har kollat för mkt på discovery channel tror jag..:surprised:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.