Hej,

Jag har precis påbörjat en installation av Bosch Easy. Har läst igenom massor med trådar här och lärt mig väldigt mycket, men inte hittat ett svar så jag får väl starta en egen tråd.

Min första fråga är förmodligen väldigt enkel för en insatt, men den visar tyvärr också mina begränsningar. Huvudproblemet är egentligen att mitt nyinköpta hus redan hade ett larm installerat (DSC, trådat) och att jag vill använda de tillbehören (samt de dragna kablarna) i mitt nya larm.

I mitt gamla larm fanns en trådad magnetkontakt vid entrén. Denna har endast 2 st kablar.
(1) Kan någon beskriva VAR i centralen dessa skall kopplas in.

"Easy och Easy", visst det är ganska lätt att följa manualen rakt av. Men när man blandar lite så blir det svårare. Lägger man dessutom till att man "bör" balansera deckarna så blir det ju inte så lätt längre tycker jag.
(2) Skall/bör nämda magnetkontakt balanseras med motstånd?

Hoppas på hjälp med detta så jag kommer en bit till. Vill helst inte ringa till supporten förrän jag har mer på fötterna.
 
Ok, inga svar ännu så länge.

Spekulerar lite själv då. Kan tänka mig att en magnetkontakt inte behöver någon matningsspänning. Men är det då ok att bara koppla in den på en vanlig inbrottssektion?


Jag använder det gamla larmet som jag utgår ifrån var installerat av ett proffs som en guide. När jag tittar i den centralen (DSC) så ser jag att han har installerat motstånden i denna.
(3) Fungerar detta verkligen om man bara har 2 kablar över (efter matspänning)?
I tråden "bosch...inte SÅÅ lätt" längre ner så har ju tex Jeepmannen visat mycket bra bilder på inkoppling av dessa. Men på dem så verkar det ju som att motstånden skall sitta inne i deckaren.
 
motstånden ska sitta i detektorerna och inte i centralen.
 
Tackar för den infon.
Perfekt, då har jag i alla fall förstått det på rätt sätt.

Har nu monterat in 2 st trådade deckare och 1 trådad magnetkontakt.

Skall fortsätta med wLSN hubben + i deckare och en magnet till den.
Samt sirenen, sedan skall det kunna vara klart för någon sorts igångkörning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.