Har mer eller mindre inte gjort något alls med vårat larmsystem sedan det installerades 2010, det är
ett trådbundet Bosch Easy och har fungerat som förväntat.

Dock så upptäckte jag senast i helgen när vi fick strömavbrott att larmpanelen började tjuta som en en galen hund som ylade och som dessutom druckit whisky. Mao lät förjävligt och det gick inte att tysta heller, fick mig att fundera på om det kan vara spänningen i batteriet som är kass, att det är dags att köpa nytt batteri. Så nu då till frågan, vart kan man få tag på ett nytt batteri? har googlat runt och försökt få tag på larmfirman som jag köpte grejerna ifrån men dom finns inte längre.

Och en följdfråga när jag ändå pratar larm som är högst aktuell i dessa tider; hur testar man att branddetektorerna fungerar??

Mvh /Martin
 
swecul skrev:
Och en följdfråga när jag ändå pratar larm som är högst aktuell i dessa tider; hur testar man att branddetektorerna fungerar??

Mvh /Martin
Gör som vi gjorde, tänd eld på lite papper/tidning, blås ut och håll röken under detektorn. Vi gick även runt med en skål med vatten så vi kunde trycka ner pappret om det blev lite mycket eld 😊
 
ha ha, jo det funkar säkerligen men det måste ju finnas ett enklare sätt, typ med en magnet eller nån liten testknapp...?
 
swecul skrev:
ha ha, jo det funkar säkerligen men det måste ju finnas ett enklare sätt, typ med en magnet eller nån liten testknapp...?
Magnet för att testa branddetektorerna? Det förstår jag inte :p
Där finns väl en testknapp på den, men den testar ju bara att batteriet fungerar, själva funktionen att registrera rök bör testas med just rök. Tycker iallafall jag :)
 
Jo men jag minns att teknikern som installerade detektorerna visade mig att man kunde sätta en magnet mot detektorn för att se att den fungerade, minns dock ej var på detektorn... eller så funkar det inte! hehe... dock så håller jag med om att det kanske är vettigt att testa att den verkligen känner av rök också.
 
Man bör använda speciell rökgas för att testa rök/branddetektorer typ:
http://lasshop.se/presta/testgas-fr-rkdetektor-150ml--50108310.html

Om du använder "egen" rök finns en risk att du smutsar ner detektorn så att den blir mindre känslig eller i värsta fall förstörs.
Vissa rökdetektorer har en testfunktion som man aktiverar med magnet istället för knapp.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
gol skrev:
Man bör använda speciell rökgas för att testa rök/branddetektorer typ:
[länk]

Om du använder "egen" rök finns en risk att du smutsar ner detektorn så att den blir mindre känslig eller i värsta fall förstörs.
Vissa rökdetektorer har en testfunktion som man aktiverar med magnet istället för knapp.
Ja det där känner jag igen. Fick en svart detektor någon gång när jag skulle vara seriös och testa med brinnande papper. Kan anta att den blev delvis sotbelagd invändigt också.
 
RilleRock
RilleRock skrev:
Det är dags för batteribyte då man brukar rekommendera var 4:år.

Enligt manualen
[bild]

Så är det D126 som är ett standardbatteri på 12 V, 7 Ah.
[länk]

Liknande kan köpas på tex Kjell.
[länk]
perfekt! tack! mooot kjell! 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.