Håller på som bäst och försöker koppla ihop det
här jäkla larmet men vette 17 hur jag ska få ihop det
är det någon som kopplat tidigare och kanske vet
lite mer hur man kopplar in två ir-deckare t.ex?

Ska man seriekoppla dem?
 
Det låter som du ska koppla in 2 st trådbundna IR-detektorer?!

Då ska du lägga en på varje sektionsingång och dubbelbalansera dem. Du kan ändra till enkelbalanserat i programmeringen, men det är inget som jag rekommenderar.

Dra 4 ledare till varje detektor, eller om de är nära varandra; 2 ledare för spänningsmatning till båda detektorerna och 2 ledare för varje detektor för larmslingan.

På centralkortet använder du de ingångar där du vill lägga in detektorn, de är märkta 1-8. Där kopplar du larmslingan till respektive detektor.
Spänningsmatningen kopplar du in på den vita plinten med ett + och en pil (-) på.

Dubbelbalanseringen är ganska bra beskriven i manualen (iaf från ver 8/06 och uppåt) i avsnitt 2.6.2.

Manual finns här:

http://products.boschsecurity.se/sv....030.338-CATMadef8fc321c39f9001e42fc27ea15eb6
Installationsmanual (ICP-EZM2) [pdf]


I programmeringen ändrar du sedan sektionstypen till den som motsvarar dina önskemål bäst för detektorn och dess placering. Avsnitt 4.3.5 Sektionsprogrammering.

T.ex en IR i hallen som tittar på ytterdörren kanske ska vara "följande", och om du har larmet tillkopplat på natten ("hemmaläge") så ska en IR som sitter nere i vardagsrummet larma om du ligger och sover på övervåningen (sektionstyp: "Skalskydd" - tillkopplad i hemmaläge) medan en IR på övervåningen som sitter mellan muggen och sovrummet kanske inte ska larma då (sektionstyp: "Volymskydd" - frånkopplad i hemmaläge).

Klart! Värry iiisy, eller hur ;)

Var detta vad du hade tänkt dig?
 
Redigerat:
njaaaeee...inte direkt... jag har en anslutningskabel ner till centralen som jag vill få in båda detektorerna på men
det är blå, vit, lila och gröna tåtar i fyrledaren...

hmm... ska prova å skissa upp det...

ja så här, om du förstår, detektorerna är bosch blue-line P1 modell
 
  • irdeckare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tror inkopplingen på dem är T / + / - / NC / NC / DA / T
vart sjutton ska man koppla dem, motstånet ska väl vara mellan NC / NC
men sen ska det ju in ett till motstånd.

Jag vill bara ha dem aktiverade när jag inte är hemma...
 
Har totalt förirrat mig i detta och det tar emot att ringa in en tekniker för att installera som tar 750 spänn i timmen och räknar detta (totala inkoppling) till 6 timmar... 4500kr! =O
 
A
Jag har varje IR-deckare på varsin ingång, kan du inte ha det?

Eller, jag förstår nog inte frågan egentligen inser jag. Kan du förklara lite mer ingående.
 
Redigerat av moderator:
ha ha, jo du, knepigt är bara början.

Jag har centralen på nedervåningen och en kopplingspunkt för
alla detektorer i huset på övervåningen, från varje detektor går det alltså
en fyrledare till kopplingspunkten och från denna går det 5 st fyrledare ner
till centralen, tanken var att alla likadana detektorer skulle gå ihop i denna kopplingspunkt för att sedan gå ner till centralen som:
1) brandlarm
2) magnetkontakt
3) IR
4) glaskross
5) siren

men nu så är det alltså så att jag inte hajar ett jota av instruktionen
och står här med skägget i brevlådan och inte vet hur jag ska göra...
 
A
Ok, jag tror jag förstår, du vill koppla in flera detektorer per larmingång och inte som jag har en detektor per ingång, så fattar jag det.

Generellt gäller väl att brytande detektorer (NC) kopplas i serie på en slinga så att vilken detektor som helst kan bryta kretsen.

För slutande detektorer (NO) gäller att de kopplas parallellt så att vilken detektor som helst kan sluta kretsen.

Är det ett steg på vägen?
 
äh... njaee... kan väl säga att jag aldrig gjort detta förrut så om jag får önska fritt så är det utförliga detaljer, enkelt beskrivna, för hur jag ska göra som jag är ute efter...
 
A
Lite svårt att ge detaljerad beskivning när det inte är helt säkert vad du är ute efter. Vill du koppla alla IR-detektorer till en enda larmingång, alla magnetkontakter till en annan larmingång, alla glasskross till en egen larmingång osv?

I så fall måste du först veta om de är slutande eller brytande för att välja om de ska kopplas i serie eller parallellt.

Motstånden kan du ta i nästa steg, för deras inkoppling beror på hur du kopplar detektorerna (serie eller parallellt).
 
bra-byggare skrev:
Lite svårt att ge detaljerad beskivning när det inte är helt säkert vad du är ute efter. Vill du koppla alla IR-detektorer till en enda larmingång, alla magnetkontakter till en annan larmingång, alla glasskross till en egen larmingång osv?
Precis så jag vill göra!
 
swecul skrev:
tror inkopplingen på dem är T / + / - / NC / NC / DA / T
vart sjutton ska man koppla dem, motstånet ska väl vara mellan NC / NC
men sen ska det ju in ett till motstånd.

För dubbelbalansering kopplar du enligt följande:

Larmslinga - T - T - motstånd 2k2 - NC - motstånd 2k2 - NC - Larmslinga

Larmslingan har alltså två ledare, du ansluter den ena ledaren till vänster T och den andra till vänster NC .

Slutmotståndet (slingmotstånd, EOL, kärt barn har många namn) 2k2 kopplas mellan höger T och höger NC.

Larmmotståndet 2k2 kopplas över höger och vänster NC.

DA används inte och spänningsmatningen 12V kopplar du till + och -.

Jag hade faktiskt en liten bild på detta i datorn, hoppas det förtydligar lite.



Men jag tycker att du har tänkt helt rätt genom att ha en kopplingspunkt på övervåningen med en samlad kabelstam ner till c-app. Sen hade en annan kanske använt en flerledad kabel istället för flera små, men man tager vad man haver.

Sätt en kopplingsbox, en stor kulodosa med två rader sockerbitar i, som du kopplar allt i. Sen använder du ett par ledare till spänningsmatning och resten som larmslingor till detektorerna. Sen sätter du en likadan box nere vid c-app och kopplar nya kablar från boxen och in i c-appen. Glöm inte att dokumentera vad du gör bara ;).

Jag tycker att du ska lägga en detektor per sektionsingång så länge det går. Om du ska lägga fler detektorer så blanda inte detektortyper, tex magnetkontakter med IR-detektorer på samma sektion. Det finns trådbundna sektionskort till Easy series med ytterligare 8 ingångar.

Sirenen lägger du på en utgång. Om den drar mycket ström (>300mA) så lägg sirenen på utgång 1 (som är en reläutgång).

Lycka till.
 
  • BlueLineP1 Easy dubbelbalanserad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
swecul skrev:
Precis så jag vill göra!
Ska du lägga fler detektorer på samma sektionsingång kan du koppla enligt nedan.
Detta gäller Bosch BlueLine P1, men principen är samma för alla detektorer.
 
  • Sektionsdubblering BLP1 Easy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ok!!! detta ska provas i helgen när jag ska koppla lite... kan väl passa på å fortsätta med
nästa krux då... hur jag kopplar brandlarmet...
Där har jag gjort lite knas, kopplat två detektorer på samma fyrledare... kolla bilden om
det kanske visar lite bättre vad jag gjort..



Sedan så är det ju magnetkontakter och glaskrossen...

Jeppemannen; du har inga fler såna där bra skisser för andra detektortyper? =)
 
  • brandlarm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för branddetektor? Och glaskrossdetektor (antar att det är en akustisk)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.