Min diskmaskin har vid två tillfällen inom några månaders tid läckt vatten som rinner ner på golvet under frontluckan. Inga jätte mängder - kanske någon eller några deciliter. Filten som är klistrad på insidan av luckan är så fuktig nertill att man kan krama ur vatten. Innan jag plockar isär tänkte jag se om jag kan få några tips. Jag har fyra egna teorier:

1. Nivåvakten släpper in för mycket vatten i baljan och det rinner ut i framkant.
2. Det läcker i tätningen runt diskmedelsfacket.
3. Det läcker i tätningslisten för luckan.
4. Det har råkat komma emellan något bestick mellan luckan och ramen.

Fall 1 tycker jag skulle leda till överrinning till botten av maskinen istället så att överfyllnadssvampen som sitter därinne skulle starta avloppspumpen. Men detta sker inte utan maskinen går normalt.
Fall 3 kan jag inte se något dåligt där jag har sikt. Återstår listen i underkant som jag inte kan inspektera utan att lossa på luckan.
Fall 4 kanske inte är så osannolikt men frågan är om vattnet då kan nå ända fram till filten på luckan? Också lite underligt att det händer två gånger inom så kort tid då det aldrig hänt under de 5 föregående åren.

Är det något av fallen man kan utesluta?

Kan man köra en disk med karamellfärg? Jag har tidigare hällt i karamellfärg i tråget för att hitta läckage (funkade klockrent) men aldrig kört maskinen med karamellfärg.
 
A
Enklast är att ta bort ytterluckan och titta när programmet går.
Misstänker att i ditt fall till 87,23% sannolikhet är den undre lucklisten.
 
Ok, jag gör så och återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.