Hej.

Nu har jag strul med min Bosch SRU43 igen. Var inte länge sedan jag bytte värmepaketet (fel på spolararmsväxling) och packningen mellan tråg och utloppspump.

Denna gång fungerar inte cirkulationen. Jag kan höra att cirkulationsmotorn låter men det spolar inget eller mycket lite vatten (lite porlande möjligen). Kanalerna är med största sannolikhel fria från skit då eländet var isärtaget i molekyler för inte så länge sedan och då rengjordes väl (dessutom fungerar ingen av armarna och jag hör att spolararmsväxlingen fungerar så båda vägarna körs). Jag tror inte att startkondensatorn är trasig för lätet är inte enbart stillstående brum utan det låter ungefär som om något verkligen roterar. Kan det vara impellern som lossnat eller gått sönder? Kan man kolla det inifrån tråget utan att demontera ner maskinen i molekyler igen?

Pen
 

Bästa svaret

A
Ja impellern kan ha delat sig
 
Något kan ha fastnad i den har varit med om det 2ggr.
 
A
Fast då brukar det inte höras eller väldigt mycket
Jag tror att en demontering är på plats...igen...
Om man vet hur det skall kännas kan man via sumpen känna in i anslutningen till pumpen om impellern sitter fast eller lossnat
 
Nu är den nedmonterad igen. Jovisst var det det impellern som delat sig. Sitter ihopsmält med några 2 mm plaststift! Kanske tur i oturen att jag tog isär pumpen för det läckte via axeln till motorn också. Motorn skulle ha kostat 2030 kr (eller kanske en ny diskmaskin isåfall) men nu klarade jag mig med "bara" 740 kr + frakt för platbitarna.

Än en gång kan man konstatera att diskmaskiner inte klarar diskmedel.

Pen
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Inga bilder?
 
A
Och så fick du en ny tätning på köpet!
tur att det är så enkelt att byta.
vad använder du för diskmedel?
 
Andy78 skrev:
Inga bilder?
Här är en bild.Notera de små piggarna som man hade tänkt sig skulle hålla ihop det hela.

Pen
 
  • Impeller.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Min erfarenhet här är att detta inte när något vanligt bekymmer. Vilket diskmedel kör du med? Om det nu är det som äter upp plasten
 
Jag kör numera bara de gamla traditionella märkena. Efter inrådan från "electroluxaren" (när jag bytte upplösta packningar) så har jag slutat med alla re-brands som ICA m.fl. Men jag måste erkänna att jag nog har kört sådana under många år innan dess. Jag har däremot aldrig handlat diskmedel på Rusta m.fl.

Pen
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.