Min gamla slagborrmaskin har efter dryga 25 år slutligen givit upp.

Tänkte köpa en Bosch borrhammare GBH 2–26 DFR. När jag skummade igenom instruktionerna så såg jag dock att det står att man inte får köra i borrhammarläge med cylindriska borrar i vanliga schucken, bara SDS borrar. Vad jag förstod så skulle borret annars kunna ta stryk. Frågan är om även schucken riskerar att ta stryk, eller bara borret? Jag har cylindriska betongborrar så det dräller om det och vill ju gärna använda dessa först, innan jag köper SDS borrar. Skulle man sedan förkorta deras livslängd så kan jag leva med det, men om inte schucken klarar av att köras med borrhammare så får jag nog leta efter en annan borrhammare.

Tompa
 
Du ska nog köpa en ny slagborrmaskin isåfall...
Tror inte detta är ett specifikt "bosch-problem" utan det är inte tänkt att köra vanliga borr i borrhammarläget.

Men vad kostar en sats med hammarborrar?
 
Med tanke på att jag har en duktig uppsättning långa installationsborrar i allt från små till stora diametrar så pratar vi om en summa som vida överstiger maskinens tyvärr.

Tompa
 
Dina slagborrar ryker direkt. Dom är inte konstruerade för att användas med en borrhammare. Chucken ryker också eftersom den bara skall användas i borrläge, dvs utan hammarslag. Komplettera med en slagborr istället, fast frågan är ju, behöver du verkligen en borrhammare?

Du har ju en drös med slagborrar och har tydligen inte haft en borrhammare tidigare. Vad har du för väggar hemma?

En borrhammare är verkligt effektiv, bättre finns inte för att borra i hård betong eller sten. Jag använder min bara till betong och sten. Skall jag borra i tegel, trä eller metall så tar jag fram min vanliga borrmaskin. Du får tänka på att den chuck du använder i en borrhammare inte ersätter den vanliga borrmaskinen, den gör bara att du vid tillfälle kan ta med "bara" borrhammaren om det huvudsakliga jobbet är i betong och med bara något sidospår i trä eller metall. Precisionen varierar i den chuck som följer med.

Jag skulle nog inte köpa en sats med SDS borrar utan köpa allteftersom det behövs, och då av bra kvalitet. Då kommer dom att hålla livet ut för en GDSare.

Köp DeWalt, AEG, Bosch, Hilti eller liknande kvalitet. Då håller dom. Visst, dom kostar, från ~50 lappen för en liten rackare till +200 för en 20-24mm.
 
Tackar för att ni delar med er så att man undviker felköp. Det är ju typiskt att man sitter med ”gamla” saker som hindrar att man köper det man tänkt. Men det får nog bli en vanlig slagborr. Borrhammaren får anstå tills vidare.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.