Råkade se en presentation från Bosch (Blå) för deras nya satsning AMPShare för 18V batterier (som är kompatibla med deras existerande 18V-batterier) som nu har accepterats av totalt 25 elverktygstillverkare.
Mitt intresse av detta är att Fein är med i detta och kommer att släppa elverktyg kompatibla med Bosch 18V batterier i slutet av detta år. Till exempel Fein multimaster AMM500 och AMM700 med nya batteriinterface som passar till Bosch batterier för den som redan har dylika.
 
  • Gilla
Canon123
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Fein Multimaster AMM 500 Plus AS för Bosch 18V batterier till bra pris.
Är det bara jag eller har Fein inte bytt beteckning på sina apparater när de bytte till fäste för Bosch-batterier? Vad jag kan se heter de samma och det skiljer bara någon enstaka siffra i produktnummer.

Och för övrigt, hur är dessa maskiner jämfört med Boschs? Ljud/vibrationer/ergonomi etc.
 
zarkov zarkov skrev:
Är det bara jag eller har Fein inte bytt beteckning på sina apparater när de bytte till fäste för Bosch-batterier? Vad jag kan se heter de samma och det skiljer bara någon enstaka siffra i produktnummer.

Och för övrigt, hur är dessa maskiner jämfört med Boschs? Ljud/vibrationer/ergonomi etc.
Har dom inte AS i namnet?
Och skiljer det i produktnumret så.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jo kolla, övre inte AS, undre AS.
Visa bilaga 657864

Denna är AS även om texten inte säger det
Batteridrivet multiverktyg med tillbehör, utan laddare, i förvaringslåda. Webbshopbild, pris och inköpsalternativ visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om vi skippar namn-diskussionen, hur är dessa maskiner att använda? Hur stora är de där man håller?

Vad jag förstår så var det väl Fein som mer eller mindre uppfann dessa maskiner och fram till nyligen hade patent på någon speciell teknik i dem?
 
zarkov zarkov skrev:
Om vi skippar namn-diskussionen, hur är dessa maskiner att använda? Hur stora är de där man håller?

Vad jag förstår så var det väl Fein som mer eller mindre uppfann dessa maskiner och fram till nyligen hade patent på någon speciell teknik i dem?
Jag kan bara svara på egenskaperna för Fein. Diametern på maskinerna är runt 80mm vid greppet. Jag har de äldre FMM250QSL och FMM350QSL (som är identisk med MM500) och använder FMM250 enbart för slipjobb och FMM350QSL enbart för sågjobb. Jag har dessutom gett bort en FMM350QSL och en MM500 till två av mina barn med hus och även använt dem så jag vet hur de funkar där. Kör Du maskinerna utan verktyg så är vibrationsnivån i handen likvärdiga mellan FMM250QSL och FMM350QSL/MM500. FMM250 låter dock mycket mer ljudmässigt. Med monterade verktyg är dock skillnaden stor mellan 250QSL och de två övriga. Speciellt om Du kör med instickssågbladen eller segmentskrapor. Då är de nyare varianterna mycket bättre pga det avvibrerade verktygshuvudet (samma som Festool som lär tillverkas av Fein). Det fungerar mycket bra. Men även med en mycket bättre funktion så använder jag alltid fodrade läderhandskar om jag kör långa arbetspass för att undvika nervpåverkan i händerna. Imorgon får jag min nya AMM500 Plus Top AS från Conrad så då kan jag jämföra den med mina äldre varienter.

Men en liten teoretisk jämförelse mellan Bosch GOP 18V-28 och Fein AMM500:

-Båda har samma verktygsfästen och all verktyg kan användas oavsett om de är Bosch eller Fein
- Bosch har borstfri motor
- Fein AMM500 med instickssågblad gissar jag kommer att vibrera mindre pga konstruktionen
- Jag upplever att Fein har fler tillbehör som till exempel 43mm fästen för borrstativ/bordsfäste
- Samma 18V batteri
- Köp alltid maskinerna med verktygssatserna för de är mycket dyra i lösvikt
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Tack för recensionen! Många intressanta punkter där.

Jag står och väger mellan tre alternativ, Bosch 12V, Bosch 18V och Fein AS. Fördelen med 12V är att det är en nättare maskin, jag har ganska små händer. De stora nackdelarna är att det är en svagare maskin samt att jag saknar batteri och laddare så prisskillnaden är ganska liten mot 18V. Med 18V får man en borstlös, stark maskin och batterierna passar rakt av. Nackdelen är som sagt storleken och vikten. En fördel med denna är att den kvalificerar för Bosch Pro Deals så jag får mer eller mindre två verktyg till priset av ett (tex en cirkelsåg).

Fördelen med Fein är just mindre vibrationer, nackdelen är att den är dyrare.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Tack för recensionen! Många intressanta punkter där.

Jag står och väger mellan tre alternativ, Bosch 12V, Bosch 18V och Fein AS. Fördelen med 12V är att det är en nättare maskin, jag har ganska små händer. De stora nackdelarna är att det är en svagare maskin samt att jag saknar batteri och laddare så prisskillnaden är ganska liten mot 18V. Med 18V får man en borstlös, stark maskin och batterierna passar rakt av. Nackdelen är som sagt storleken och vikten. En fördel med denna är att den kvalificerar för Bosch Pro Deals så jag får mer eller mindre två verktyg till priset av ett (tex en cirkelsåg).

Fördelen med Fein är just mindre vibrationer, nackdelen är att den är dyrare.
Jag kan mäta 18V varianten om du vill.
Har inga dasslock själv men tycker det funkar. (y)
 
Om du behöver styrka på en multimaskin använder du den fel.

Jag har själv en Bosch 18v men det är pga snabbkopplingen på bladet. Utan det hade jag bytt till 12v omgående.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag kan mäta 18V varianten om du vill.
Har inga dasslock själv men tycker det funkar. (y)
Tack gärna!

Snabbkoppling är säkert bra men jag undrar hur ofta jag kommer byta blad...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det handlar främst om att anpassa vinkeln för det är alltid trångt o djävligt.
 
zarkov zarkov skrev:
Tack gärna!

Snabbkoppling är säkert bra men jag undrar hur ofta jag kommer byta blad...
Skjutmått hålls mot ett objekt, nära sikt, otydlig bakgrund med föremål och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutmått mäter en Bosch borr, solglasögon och verktyg i bakgrunden på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bredd och höjd mitt för brytaren.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild] [bild]
Bredd och höjd mitt för brytaren.
Rättelse på Feins mått när jag mätte med mitt (också) Somet skjutmått: Diametern på greppet är 60mm

Den stora fördelen med Bosch 18V och Fein snabbfästen är när Du använder sliptrianglar med slippapper:
På GOP 12V-28 behöver Du dra loss slippappret för att ta loss eller rotera sliptriangeln. För 18V maskinerna lossar Du med hävarmen till snabbfästet. Dessa två 18V maskiner klarar också både Starlock och Starlock Plus verktyg. 12V maskinen tar bara Starlock
 
zarkov zarkov skrev:
Tack gärna!

Snabbkoppling är säkert bra men jag undrar hur ofta jag kommer byta blad...
Också för att justera bladets vinkel och det brukar bli ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.