Rev min Bosch PLL360 i betong golvet så den är kaputt. Finns nya men fick ögonen på Bosch AdvancedLevel 360. Den har grön laser och ska visst funka någorlunda även i dagsljus. Dock tycker jag grön laser verkar läbbigt. Bör man använda skyddsglasögon, vilken sorts i så fall? Finns det snap-on glas som man kan haka på sina vanliga brillor? Är det en prisvärd mackapär eller finns det bättre för samma peng? Ca 1400 på Amazon och 17-1900 på svenska sajter. Alla synpunkter mottages tacksamt.
 
Vad är det du har emot grön laser? Är det någon laser man ska vara rädd för är det väl IR som inte ögat själv skyddar sig mot. UV vet jag knappt om det finns men borde väl ge liknande risker, redan blå uppfattar väl ögat sämre än röd eller grön. Jag har aldrig sett att grön skulle vara mer riskfylld än t.ex. röd, är den det?
 
Vill minnas att ligisterna lyser busschaffisar i ögonen, eller att fotbollshuliganerna lyser på motståndarnas målvakt med grön laser. Jag har bara fått för mig att det är farligare för ögonen än den röda, men så kanske det inte är?

Edit: en googling ger svaret att det är styrkan som är problemet, inte färgen i sig. Ändå verkar grönt vara sämre:
https://app.tt.se/grafikobjekt/graphic/gf95146.
Men effekten i en rotationslaser för konsumentbruk kanske inte är så hög att det har nån praktisk betydelse?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.