Jag ska göra en större mängd räckesspjälor med lite snickarglädje och upptäckte att det var ganska svårt med sticksågen. Jag har en Bosch Gst 160 och bladet är ”mitt under” maskinen så det är ganska svårt att såga snirkligt med precision.

Jag hade en tanke om att att göra en riktigt bra mall som jag sen kan använda som stöd genom att tvinga fast ovanpå en spjäla som är grovt ursågad och ta det sista med fräsen. Låter det som en bra idé?

Jag har tidigare varit sugen på en Bosch GKF 12v-8. Men behöver isåfall en kopierhylsa (heter det så?) som passar. Någon som vet om detta finns?

Mvh Amrich
 
D
Det är väl bara att köpa första bästa mallfräs och fräsa på? :)
 
En kantfräs för en större mängd spjälor låter som det kommer ta lång tid. Köp en hygglig sladddriven vanlig överhandsfräs med möjlighet att köra minst 8 mm skaft. Använd en färdig spjäla som mall för att göra etn mall i mdf. Droppa superlim eller sprejlacka kanten på mallen så den blir hårdare.
Sen är det bara att köra. Kontrollera var tionde (typ) spjäla mot originalet för att se om det fortfarande ser bra ut.
 
Z z_bumbi skrev:
En kantfräs för en större mängd spjälor låter som det kommer ta lång tid. Köp en hygglig sladddriven vanlig överhandsfräs med möjlighet att köra minst 8 mm skaft. Använd en färdig spjäla som mall för att göra etn mall i mdf. Droppa superlim eller sprejlacka kanten på mallen så den blir hårdare.
Sen är det bara att köra. Kontrollera var tionde (typ) spjäla mot originalet för att se om det fortfarande ser bra ut.
Tack för det svaret!

Låter rimligt att jag behöver en nätdrivem maskin!

Är det ett stål som kallas ”mallfräs” med kullager ovanför skären som blir lämpligast? Tar gärna mot tips på något prisvärt alternativ som klarar 22mm tjocklek.

Jag har en spjälmall i furu, duger det? Eller vad är fördelen med att göra en i mdf?

Mvh Amrich
 
En Bosch POF 1400 Acke med div. frässtål på väg hem. Hoppas jag blir nöjd!

En fråga till. Vilket frässtål behöver jag för att få till samma kant som på räcket på bilden nedan. Svårt att se men tittar man noga ser man att kanten har en liten profil typ avrundning fast tvärtom eller ”u-profil” eller hur jag ska förklara.

Jag tycker det är snyggt och färgen sitter säkert bättre också. Hur åstadkommer jag detta?

Bilden lånad från annan tråd på forumet.
 
  • Vitmålat trästaket på en veranda med utskärningar i en dekorativ u-formad profil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En sådan här fixar det jobbet:

Hålkälsfräs med styrlager från Cobolt, R=6,4 mm, art nr 215-064 med mått och illustration av fräsresultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns i olika storlekar. Bild snodd från tooltrust.se

Lycka till!
//Ronnie
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.