Trimmerns batteri hade dött över vintern, bosch gröna 12V med trekantig fattning.
Var på bauhaus och köpte en Bosch "blå" skruvdragare med "lika" batterier" för 800 (inkl 2 batterier).

Nu visar det sig att laddarna är lika, men Bosch gjort att batterierna inte går att flytta mellan verktygen. De ser vid första anblick lika ut och det elektriska ser identiskt ut. Men man har format ytterdelen så det inte passar. Nästan sugen att kapa bort en bit plast på trimmern...

Detta känns enbart som ett sätt att tvinga in konsumenten att köpa det ena systemet eller dubbelt med batterier, eller ha olika priser på olika serier. Riktigt skit av Bosch att göra så här!

Var en OK skruvdragare, så den behåller jag gärna. Men finns det piratbatterier som funkar i både skruvdragare och trimmer (blå och grön)?
 
Bosch och grön är helt olika verktyg. Inte sällan så är ju grönt det de får tillverkat billigt för tillfället.
Bestäm dig för en serie. Blå. Eller grön

finns kanske konverterare att handla men den lär göra det hela tyngre och tråkigare att använda
 
Appendix Appendix skrev:
Bosch och grön är helt olika verktyg. Inte sällan så är ju grönt det de får tillverkat billigt för tillfället.
Bestäm dig för en serie. Blå. Eller grön

finns kanske konverterare att handla men den lär göra det hela tyngre och tråkigare att använda

Det är den mindre av batterierna. Jag har redan en grön skruvdragare med det större "fyrkantiga" batteriet man slidear på, den är samma som trimmern mina föräldrar har på landet, de har om jag minns rätt en blå bosch skruvdragare med ett "fyrkantigt" batteri och en Bosch gräsklippare med ytterligare ett batteri. Det är otroligt att man på ren jävulskap ska göra det krångligare för konsumenterna.

Jag hitttade en STL fil som verkar vara motsatsen till det jag vill ha, dvs "bakdelen" printbar för att göra om ett grönt-diy batteri tiil ett blått pro-batteri. Inversen borde finnas också. Men det verkar som de bara är att "snäppa loss" bakdelen, dock känns det inte så kul på nåt man köpt helt nytt. Bäst vore förstås att ha en bakkåpa som passar i båda varianterna. Kanske finns en sån STL åxå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.