Hej,

Som det framgår av bilagan har vi en matta som innehåller aspestos. Jag bor i Skondal, Stockholm, och söker ett företag som kan ta bort mattan.

Något rekommenderat företag som inte är dyrt och professionellt?

Ps. Jag har sett några kommentarer om att med en bra mask kan vi göra själva. Är inte säker på detta, men det skulle vara trevligt att höra vad alla tycker.

Tack på förhand!
 
  • Analysrapport som visar att ett material innehåller asbest. Tabellen listar olika typer av asbestfibrer, där endast asbest och krysolit har upptäckts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du bild? Hur mycket matta är det vi pratar om? Sitter den som berget?
 
Är det i själva mattan eller i svartlim under en matta? Om det enbart är i själva plastmattan så borde det ju vara låg risk för att det dammar eller sprids om ni drar bort den. Men det bygger såklart på att den går att få loss.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
det är ett litet rum; en 3x3. Jag är inte säker på om de hittade aspestos i det svarta limmet eller på mattan. Tjockleken på mattan inklusive det svarta limmet borde vara 1 cm eller så. den är inte alls så tjock.
 
Här är en bild på golvet ...
 
  • Närbild på ett grått heltäckningsmatta vid en vit vägg, där mattan är lyft från golvet och visar en plastpluggningsdetalj i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontans skulle jag säga att den mattan har ingen asbest, däremot kan det ha legat någon svartlimslimmad plastmatta där tidigare.

Det där löser du själv, lugn och metodiskt så blir det knappt något damm alls.

Jag la faktiskt laminatgolv i min hall direkt på svartlimmet som linoleumplattorna varit limmade med, finns ingen anledning att börja rota i det och skapa asbestdamm genom att börja slipa där det inte finns innan.
 
Som jag nämnde i det inledande meddelandet bekräftade testet från ALS Scandinavia AB förekomsten av asbest. Tror du att asbesten kan komma från limmet? Min uppfattning är att det hela (matta och svart lim) sätts ihop på betongen samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.