Håller på att riva bort golvspånet i mitt badrum för byte till fukttrögt enligt dagens regler samt för flytt av avlopp, men har dock stött på ett litet problem.

Det har visat sig att golvspånet från hall/klädkammare kommer in under golvspånet i badrummet och de är ihoplimmade. Är det bara att kapa av båda golvspånskivorna jäms med väggen eller finns det någon risk för försvagningar som gör att mellanväggen ej står lika stabilt. Under väggen är det en golvbjälke(220x45). På golvbjälken är det även spikad en förstärkning som är 35x45 och är lika lång som badrummet. Har 2 bilder som visar hur det ser ut.

P1030020.JPG

P1030024.JPG

Om det är ok att kapa bort skivorna vad ska jag lämpligast kapa med för att komma åt bra?
 
K
Det ska nog inte vara några problem, såga på bara..

Jag skulle använda mig av en tigersåg alternativt fogsvans om du ej har tillgång till tigersåg
 
Golvspån är helt ok att använda sig av med dagens rekommendationer, du behöver inte alls använda något annat material....
Bara för sakens skull vad tänkte du för material i stället?
 
Sedan ska du inte kapa spånet längre än det finns bärning underifrån.....
"badrumsbyggare"
 
Jo ska fortsätta med golvspån, men byta till fukttrögt (v313). Det befintliga golvspånet var delvis fuktskadat samt ska jag flytta avlopp som gjorde att jag behövde ta upp 50-60% av det gamla golvet (litet badrum så mycket golv måste upp för att komma åt alla rör) så då byter jag alltihop.

För att försöka förtydliga har jag gjort en fin bild i paint på hur tvärsnittet verkar vara

tv%C3%A4rsnitt.jpg
Grön är spånskivan från badrummet, blå spånskivan från hall/klädkammare, röd med smalalinjer är väggen, brun är golvbjälken och svart är förstärkningen. Jag tänkte kapa jäms med vägg/golvbjälke (om det går bra dvs).Tillgång till tigersåg har jag (och fogsvans ;))

Och övriga golvbjälkar är i våg med denna golvbjälke så det blir inga problem med det, utan det hade spikats förhöjningar på dem för att det skulle komma i våg då huset byggdes.
 
Redigerat:
Vad ska du ha för ytmaterial? Golvvärme?
 
Klinker, så det ska flytspacklas med fiberförstärkt spackel osv för att förstärka upp enligt alla konstens regler då nya golvet läggs. Golvvärme är ännu disskusion, jag tycker det ej behövs på andra våningen då värme stiger upp från undervåningen, men regeringen vill ha... blir elgolvvärme om det blir av.
 
Och att förtydliga ytterligare så funderar jag på att efter jag kapat bort golvspån skivorna så sätter jag ny förstärkning och kottlingar. Om det inte kan vara försvagt ändå då golvspånet ej verkar komma att ligga direkt på golvbjälken utan endast på kottlingar/förstärkningar på denna yttersida av badrummet.
 
Vad har du för c/c på golvbjälkarna ?
Den svarta förstärkningen ser ut att vara glest spikad. Är det så ?
Ta bort den och skruvlimma en grövre, t.ex. 45x145 istället.
Eller precis som du säger, sätt 45x220 kottlingar med c/c 300.
 
Golvbjälkarna är c/c 600 och förstärkningen är spikad c/c 300 nu när jag mätat.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Spikat c/c 300 känns ju inte så bombsäkert. Jag tycker som Titanium, ta bort förstärkningen och skruvlimma dit en en grövre.
 
Har nu mätt och funderat lite mer och jag hade fel hur det var uppbyggt.

tv%C3%A4rsnitt%20uppdaterat.jpg
Det har visat sig att denna golvbjälke är 70x220 istället för som de andra som är 45x220. Så nu blev jag väldigt fundersam om jag kan kapa jäms med den svarta streckade linjen? Eller är det bättre att bara försöka få bort det "gröna" golvspånet och lägga nya golvspånet på det "blåa". "Röda" väggen står 35 in på golvbjälken, så om man kan kapa av blå golvspånet jäms med väggen så ligger det på 35mm av golvbjälken och 35 av golvbjälken kommer ligga fritt.
 
  • Gilla
Alexander Åkesson
  • Laddar…
Totte_S
Jag hade bänt bort 35*45:an och kapat rakt igenom båda spånskivorna jäms med kanten på 70*220, sedan som övriga förslagit skruvat/spikat (spik/skruvlimmat) en bättre regel som upplag för det nya spånet.
(Gjorde faktiskt exakt den här operationen för en dryg månad sedan, men den skillnaden att jag inte kom på att vattenledningen gick under spånet förrän jag hörde det brusa.... kostade 3500 spänn extra att få det fixat av en röris.)
 
Bringar liv i denna gamla tråd. Ligger i samma sits som Ts. Hur ska man skarva det nya golvspånet om man sågar av befintligt så nära vägg som möjligt. Svårt att få det spikrakt.
 
Jag sitter också i samma båt :)

Hur löste du det?

Jag tänker använda cirkelsåg så nära väggen jag kan, dvs ca 2cm intill väggen, men då blir det rakt.

ska bara kontrollera att mina nya spån är lika tjocka som de gamla från 60 talet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.