Ska till att renovera badrumet, måste därför ta bort element, toalett, handfat mm. Någon som kan förklara hur jag ska gå till väga? Måste jag tömma hela systemet för att ta bort elementet, eller räcker det att stänga av tex vattenberedaren och vattnet in i huset? kom med tips och ider.

//stefan
 
Elementen: Jag tömde inte systemet men stängde kranen från expansionskärlet. Sprutade vatten över mig och min kära moder svart och fint var det :D

Dock var detta när jag var tvungen att kapa rören med vinkelslip. Vid andra tillfällen då jag bara öppnat pluggar har det inte runnit ut mer vatten än att det fyller en hink.

Vattnet får du utse en lämplig frånkopplingspunkt och där plugga vattnet med huvudkranen av. Vilken metod som du pluggar med är beroende på var du pluggar.

Sparade muggen länge då det är trist att vara utan!
 
om dem har moterant rätt på elementet så ska det sitta en avstägnings ventil på returen den kan du stänga och sen är det bara att du vrider av termostaten för då har du stängt båda ändarna och då akn du plocka den radiatorn
 
A
oavvs skrev:
om dem har moterant rätt på elementet så ska det sitta en avstägnings ventil på returen den kan du stänga och sen är det bara att du vrider av termostaten för då har du stängt båda ändarna och då akn du plocka den radiatorn
Fast det där gäller ju bara relativt moderna system, iaf till slutet på 60 talet i dom system jag sett så finns det inga avstängningar alls förutom på själva pannan/ackumulatortank. Bland annat i mitt eget hus är det så. Så där blir man ju tvungen att stänga det man kan och sedan ta smällen med att det ju kommer vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.