Hej! Jag är spekulant på nyproduktion av villa i ett villa och parhus-område på helentrepenad. Det är en gjuten platta på mark med vattenburen golvvärme. I området har det dragits ett eget dagvattensystem dit dräneringsrören runt grunderna är kopplade. Allt frid och fröjd :)

Däremot slutar stuprören några decimeter ovan jord på varje husknut. På VA-Planen finns en skiss som visar att under stupröret skall det finnas rännstensplattor som leder ut vattnet ca 1m och sedan en stenkista nära ytan.

När jag kollar på de redan byggda husen så observerar jag att dessa rännstensplattor och stenkistor saknas, och ifrågasätter det, och får efter lite grävande till svar: "Plattor och stenkistor tillhör finplanering och ingår inte". Men t.om på parhusen som säljs finplanerade så saknas dessa plattor och stenkistor.

Är det verkligen OK att sälja ett hus som "nyckelfärdigt" utan att erfordlig avrinning av takvatten ingår i köpet? Eller är det inte nödvändligt att leda bort takvattnet från grunden? Klarar det vanliga dräneringsröret att leda bort allt regnvatten när det gäller platta på mark? 80mm PVC rör. Skall för övrigt vara ett 100mm rör enligt K-ritningen för bottenplattan, men den här entreprenaören föreskriver "minst 80mm".
 
Jag skulle aldrig acceptera att man inte gör en ordentlig avrinning, det är omöjligt att veta hur markförhållandena är och vad som händer när det kommer 100mm regn på en dag eller två.

Däremot är det antagligen helt lagligt att sälja ett nytt hus utan, så länge det är specificerat korrekt i köpekontraktet.

Nej, dräneringsrör ska inte användas för att leda bort takavvattning, de är till för att leda bort vatten som kommer genom marken, långt ifrån samma flöden som takavvattningen.

Jag räknade ut att vårt tak svalde lika mycket vatten som en stor swimmingpool vid ett riktigt regnoväder förra hösten. Det är inget man vill leda ner runt husgrunden på ett par enstaka punkter. Det är blött så det räcker i marken ändå efter ett sådant regn ;)
 
Tack för svar! Dom har nu erkännt att dom gjort fel på parhusen där finplaneringen ingår och skall åtgärda det, men dom hävdar fortfarande att det inte ingår i grovplaneringen att lösa för våran tomt.

Småpengar i sammanhanget att lösa, men det känns ändå inte riktigt seriöst att dom inte gjort rätt från början på parhusen och inte informerade oss om att det åligger oss att lösa genom vår finplanering.
 
Eftersom du är spekulant är det bara att se till att få inskrivet i ditt avtal att säljaren ansvarar för att anlägga komplett takavvattning, om du väljer att köpa huset. Med ett dagvattensystem i området är det ju bara urbota korkat att dra ut takavvattningen till en stenkista. Givetvis skall det ingå att de ansluter takavvattningen till dagvattensystemet.

Men med tanke på att de bevisligen fuskar med dessa bitar, så skulle jag vara mycket tveksam till att köpa en fastighet av detta bolag. Vad mer har de fuskat med?
 
thomasx skrev:
Eftersom du är spekulant är det bara att se till att få inskrivet i ditt avtal att säljaren ansvarar för att anlägga komplett takavvattning, om du väljer att köpa huset. Med ett dagvattensystem i området är det ju bara urbota korkat att dra ut takavvattningen till en stenkista. Givetvis skall det ingå att de ansluter takavvattningen till dagvattensystemet.

Men med tanke på att de bevisligen fuskar med dessa bitar, så skulle jag vara mycket tveksam till att köpa en fastighet av detta bolag. Vad mer har de fuskat med?
Dom hävdar att kommunen ändå vill att man skall ta hand om takvattnet lokalt på fastigheten även fast det finns en dagvattensystem i området för att inte belasta diket där dagvattnet går ut för hårt.

Tänkte traska upp till kommunen och kolla om det stämmer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.