Håller på att planera vårens projekt och kommer att renovera tvättstugan.I hörnet så står vår värmepump (ivt490) som kommer att behövas lyftas ut under tiden klippningen sker.Är detta något större projekt för en rörmokare eller ad tror ni de kan debitera för detta jobb?bortkoppling, pluggning och lyfta + installera den igen.
 
Har bara erfarenhet av nibe frånluftspumpar som skall ut vid renoveringar, är lite mekk med att tömma och förflytta då de är höga. Vi brukar vara två vid sådana moment, en tappar ur och sen kommer en kollega och hjälper till med flytten, sedan omvänt. Men ibland hjälper kunden till eller snickare på plats etc. Men räkna 6-8tim säger jag för det kan bråka en del, sen skall elen kopplas ur och in.

Mvh
 
Ja, det är nog en dags jobb att ta ut, kanske mer att få tillbaka.
Det går inte att bygga runt den?
 
P
3timmar max 4. Hehe skulle de ta en dag bara att få ut en pump då tar man långa fikapauser. Vi kör med gardena pump på borrmaskinen så tömmer på några minuter.
 
Pherra skrev:
3timmar max 4. Hehe skulle de ta en dag bara att få ut en pump då tar man långa fikapauser. Vi kör med gardena pump på borrmaskinen så tömmer på några minuter.
Tiden som angavs i tidigare inlägg var som jag tolkade det för att ta bort och återinstallera, exkluderat el.
 
Det stämmer AndersS, urkoppling samt återmontering omfattar tiden.

mvh
 
Chaly
Att lyfta ut min gamla ES480 och installera en ny IVT690 med rensning av frånluftskanaler, driftsättning, snabb genomgång av systemet, fika samt städning tog 2 man ca 3 timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.