Hej,

Jag har kopplat ifrån en tvättmaskin från köket under diskhon vilket medfört att det är två öppningar där slangarna har gått. Är lite osäker på vad jag ska köpa för att täppa igen öppningarna.

Jag mätte den yttre diametern på den här "muttern" på slangen till 22mm.
Öppning där en slang varit fastklämd med slangklämma under diskho, yttre diameter 22mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av hand som håller en avkopplad tvättmaskinsslang med 22mm mutter och slangklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På nedan bild satt det en slang med en slangklämma.
En öppen slanganslutning med en svart slangklämma på vit VVS-slang under diskhon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
Peter
 
Blir lite osäker på din beskrivning. Men om den övre bilden visar anslutningen som skall pluggas, så behöver du en hatt:

https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-huv-08/ Troligen med dimension R15 (som sagt osäker på din beskrivning). Storlekar framgår av:

https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/

Sådana hattar hittar du lokalt på de flesta byggmarknader, även Jula, och troligen Clas Ohlsson (de hade tidigare men har begränsat sitt VVS sortiment varje år). Dimensionen på gänga kallas även för G 1/2.

Avlopps delen kan vara lite knivigare. Där blir inget tryck, så någon form av gummiduk, eller tjock plastfolie som du klämmer fast med en slangklämma borde fungera.
 
  • Gilla
peterwarbo
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

En sådan metallhuv, håller den tätt? Borde det inte vara någon gummipackning emellan? Jag kan för lite om sånt här (fråga mig om app-utveckling istället ) Man får dra åt den ganska hårt med skiftnyckel antar jag.

Sedan gällande avloppsdelen så rekommenderar du plastfolie eller gummiduk, kan du länka till någon produkt hade jag varit ytterst tacksam.
 
Det brukar normalt finnas en packning med när man köper en "plugg" men det skadar inte att kontrollera innan man går från butiken. Ibland kanske det är "tillbehör" så att man kan "tjäna" mer pengar.....
 
  • Gilla
peterwarbo
  • Laddar…
T tergo skrev:
till avloppet
[länk]
[länk]

du behöver två skiftnycklar till att skruva fast metallhuven ,där följer med packning när man köper nya
Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.