På min tomt just nu ligger det gissningsvis 50m3 sten av varierande storlek, dock för stor att användas som grundläggning. Jag har bett om offerter av alla schaktföretag inom rimligt avstånd men inte fått några svar än, så nu tänkte jag att forumets oändliga faktabank kanske kan hjälpa mig att gissa på ett ungefär vad det kan kosta att få den här stenen uppgrävd och bortforslad från tomten...med ungefär menar jag mest om det kostar 20 000, 50 000 eller 100 000.
 
Jag kan gissa.

Eftersom man inte har en aning hur långt de måste åka mm, mm.

2000kr +moms x10 timmar för bil och grävare. =25 tusen.
 
Jag hade ringt kommunen / bygglovkontoret och frågat dem. Och annonserat på Blocket.se samt några annonsblad i närmaste byggaffärer. Kan bara gissa att det blir folk som hämtar det utan att TS ska betala för det.
 
kamilenski skrev:
Jag hade ringt kommunen / bygglovkontoret och frågat dem. Och annonserat på Blocket.se samt några annonsblad i närmaste byggaffärer. Kan bara gissa att det blir folk som hämtar det utan att TS ska betala för det.
Har funderat på den saken också, men frågar mig om det är värt besväret? Stenar som är för stora för privatpersoner att hantera och som inte går att använda till något praktiskt mer än möjligen att bygga stenmur av känns inte som om det är stor efterfrågan på....
 
jhenrikj skrev:
Har funderat på den saken också, men frågar mig om det är värt besväret? Stenar som är för stora för privatpersoner att hantera och som inte går att använda till något praktiskt mer än möjligen att bygga stenmur av känns inte som om det är stor efterfrågan på....
Där har du fel. En del privatpersoner som har större tomter KÖPER stora stenar!
Och betalar MYCKET för dessa!
 
O ja. De används som utsmyckning bland annat. En sten med rabatt runt. Lite belysning och tex ett solur på toppen kan bli riktigt snyggt
 
mats_o skrev:
O ja. De används som utsmyckning bland annat. En sten med rabatt runt. Lite belysning och tex ett solur på toppen kan bli riktigt snyggt
Det är precis det jag menar!!!
 
kamilenski skrev:
Där har du fel. En del privatpersoner som har större tomter KÖPER stora stenar!
Och betalar MYCKET för dessa!
Ska genast sätta ut en annons i så fall....
 
Kör med bergborren sen proppa skiten full av snigeldynamit.
Sen kan du använda stenen till grunden.
 
ByggareNick skrev:
Kör med bergborren sen proppa skiten full av snigeldynamit.
Sen kan du använda stenen till grunden.
som Djngist Han /eller vad han hette. Kollade om diamanter var äkta genom att krossa dem med annat metal. Inga var äkta. På detta sätt förstörde han en förmögenhet.
 
ByggareNick skrev:
Kör med bergborren sen proppa skiten full av snigeldynamit.
Sen kan du använda stenen till grunden.
Det är säkert billigt att spränga stenar lite större än fotbollar en och en.... ;=)
 
Att spränga stenar vintertid är baggis. Man bara borrar långa hål och fyller dem med vatten. Kylan gör resten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.