Hej!

Vid vår entré (balkong över) har det varit en platta som gjutits i ett par varv/skikt med vad det verkar som överbliven betong från grundbygget på 60-talet. Framförallt den övre var riktigt frostskadad så häromdagen rök klabbet.

Den yttre sulan är ca 1.4m djup (Den som pelaren står på). Den inre är nog liknande. Emellan är det fyllt med grus.

Tanken är att fortsätta med plattsättningen fram på den här ytan. Jag har velat lite fram och tillbaka om jag ska lägga ett tätskikt på ovansidan på sulan innan jag lägger på stenmjöl och plattor.

Det jag tänker är positivt är att jag förhindrar frostsprängningar från det lilla vatten som sipprar ner mellan stenarna (Det är dock fall på plattorna). Skulle betongen ta skada av att ligga under plattorna som den är? Den är dränerad på utsidan med isodrän.
Det jag tänker är negativt med asfalt är att i alla håligheter kan då det vatten som sipprar ner inte absorberas av betongen, vilket kan ge att stenarna rör på sig när det fryser.

Betongen är stenhård men med några sprickor här och var. Kanske ska jag bara pensla sprickorna?

Vad tror ni?

20141118_163335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Vi penslade kallasfalt mellan isodränlisten och markytan.
Har för mig att det tom rekommenderas enligt monteringsanvisningen om det var mer än x cm mellan listen och markytan.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.