Tänkte behålla furugolvet under spis och skåp för att slippa projektet med rör/el/kakel osv.
Har tagit bort det mesta av furugolvet med en cirkelsåg men kommer inte tillräckligt nära skåp och spis. under golvet finns helt ok klinkers.
Ska även göra liknande övning i andra delar av köket där plankorna löper under en gipsvägg in till en garderob och jag behöver komma så nära väggen som möjligt.

Har kollat runt lite och hittat FEIN Multimaster + träsågklinga 100mm.
1. klarar den att komma precis intill skåpen? har ca 150mm på höjden
2. klarar den att kapa massiv furu 25mm?
3. kan jag isåfall hyra denna kombination nånstans i Stockholm?

känner inte att jag vill köpa då jag bör hålla mig ifrån alla typer av maskiner. äger en skruvdragare och en kofot, det behärskar jag..

andra tips hur man gör mottas med största tacksamhet.

/andreas
 
  • SDC11143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC11140.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimaster eller motsvarande är perfekt till det jobbet, met ett tillägg; du måste se till att du får någon typ av djupstopp så att du inte råkar såga i klinkern. Bladen är dyra.
 
funkar kanske Bosch PMF 180 lika bra, fast billigare?
 
mattiasp skrev:
Multimaster eller motsvarande är perfekt till det jobbet, met ett tillägg; du måste se till att du får någon typ av djupstopp så att du inte råkar såga i klinkern. Bladen är dyra.

Det finns ju till Fein...

Kolla längst ner under tillbehör på deras sida...

http://www.multimaster.se/
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det finns ju till Fein...

Kolla längst ner under tillbehör på deras sida...

[länk]
Under >tillbehör >sågning alltså.. :)
 
bolum skrev:
funkar kanske Bosch PMF 180 lika bra, fast billigare?
Ja, absolut!
Och den maskinen är faktiskt väl värd att äga.

Men varför tar du bort trägolvet?
Det är (var) ju kanonsnyggt! :surprised:
 
bolum skrev:
funkar kanske Bosch PMF 180 lika bra, fast billigare?
Njae... inte lika bra alls...
Jag började med den men konstaterade snabbt att den saknar en hel del tillbehör som Fein har så numera ligger den på hyllan och Fein får arbeta istället.

CCPusher skrev:
Under >tillbehör >sågning alltså.. :)
Visst... sorry... :blushing:

CCPusher skrev:
Ja, absolut!
Och den maskinen är faktiskt väl värd att äga.
Som tidigare sagt upptäcker man ganska snabbt att det saknas en hel del tillbehör som man finner hos Fein så jag kan nog tycka att t.o.m den billigaste Feinen är ett vettigare alternativ även för hemmapularen.

I detta fallet ännu mer eftersom Bosch t.ex inte har något djupanslag till sin.
 
OK, jag får kika på den. Men ska ju bara göra en grej, så funkar det inte med Boschen då? den borde väl klara jobbet? är generellt prylgalen, men detta är en one-time-grej.

CCPusher skrev:
Ja, absolut!
Och den maskinen är faktiskt väl värd att äga.

Men varför tar du bort trägolvet?
Det är (var) ju kanonsnyggt! :surprised:
nja, samma golv låg även ut i vardagrsrummet och dolde där en fiskbensparkett. ska slipa upp parketten och ha klinkers i köket (samma klinkers i hallen).
blir också en jäkla nivåskillnad mellan kök/vardagsrum annars :)
 
Det kanske är bekvämt att spara trägolvet under spisen nu, men frågan är väl om det inte i det långa loppet är smartare att ta det jobbet nu?
 
bolum skrev:
OK, jag får kika på den. Men ska ju bara göra en grej, så funkar det inte med Boschen då? den borde väl klara jobbet? är generellt prylgalen, men detta är en one-time-grej.
Jag lovar dig att det _inte_ är en one-time-grej! När du väl använt maskinen kommer du hitta 100 nya användningsområden. Jag skojar inte, det är en ruskigt användbar maskin. Jag äger själv Boschen men den är lite rapplig. Finns det ett djupstopp till Feinen så hade jag definitvt kört på den maskinen. Vill du komma billigt undan och inte drar dig för utlandsköp så kan du få den från Storbritannien för dryga 170 sterling.
 
Jag håller med mrhandyman att det kanske är en bra ide att lyfta bort spis etc och ta bort hela golvet....dessa typer av sågar sågar inte så fort, det tar nog inte mycket längre tid att flytta spis etc fram och tillbaka. Och speciellt eftersom du ser maskinen som en grej du ska använda en gång...

...vilket för mig till nästa punkt - phl har helt rätt här ovan - detta är en maskin du kommer att få användning för massor av gånger i framtiden också.

Sen är det möjligt att feins djupanslag kan moddas så att det passar boschs såg, det vet jag inte.

Jag tror att den gröna boschen är tillräckligt bra kvalitet för hemmabruka lite då och då. Feinen är en proffsmaskin, och otroligt rejäl. Dock är klingorna till boschen billigare, så jag hade nog gått på boschen om jag var i dina kläder.
 
Mr Handyman skrev:
Det kanske är bekvämt att spara trägolvet under spisen nu, men frågan är väl om det inte i det långa loppet är smartare att ta det jobbet nu?
kanske, men då måste jag fixa rörmokare/elektriker osv. hade gärna gjort det, men just nu är det för stort jobb. tänkte sätta nån snygg sockel eller liknande.

var finner man billiga sågklingor/kapverktyg till Bosch/FEIN?
har fått förmånen att låna båda två av en kollega.

och yes, kommer förmodligen sluta med att jag köper en av dom själv..
 
Kan ju upplysa er om att klingan med djupanslaget ligger på 700:- +moms.

Jag var och fick koll på detta idag då jag står i behov av det tillbehöret för ett jobb.

Jag köpte som sagt Boschen först men efter ett halvår konstaterade jag att de inte hade tillbehör som täcker speciellt många användningsområde, så det blev Feins värsting...
Dock är det ju inte bara för hemmabruk, men har man råd är det helt klart värt pengarna för precis som andra säger... man hittar nya användningsområde dagligen.
 
Lånar tråden lite efter som ni pratar om Multimaster och PMF 180, jag har sett att dremel har en maskin också, någon som vet om det bara är en förtäckt maskin eller egen produkt?
 
Proffsuthyrare brukar ha verktyg typ Fein. kolla runt.
Multimasterns orginaltillbehör brukar vara billigast hos Bauhaus.
Köp inte pirattillbehör, man får inte ens vad man betalar för.

jag har en Fein och har börjat testa att göra egna sågar till den, men för ett engångsjobb tänk inte på det
/P-O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.