D
Hej,

Nedan visar hur oerhört fult man dragit in min fiber, den gula ledningen alltså. Den andra ledningen (svart) som ligger i samma rör går in i källaren, se den andra bilden. Är det telefonledningen?

Jag förstår inte hur det blivit såhär, fibern drogs in för två år sedan av Telia. Har de blåst in fibern i befintligt rör? Om den svarta nu är telefonkabel bara, gör jag någpt dumt om jag tar bort den för att snygga upp lite?

Tack
 
  • Sloppigt installerad gul fiberkabel och svart kabel längs en stenvägg och in genom rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat draget gult fiberoptiskt kabel bredvid en svart kabel vid ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det verkar vara telekabel, tycker det ser ut som en varselinfylld kabel.
Du kan klippa av trådarna som är inkopplade om ni inte har telefon/bredband/larm/etc via kopparkabel.
Sedan kan du dra ur kabeln och lägga den tillsammans med fiberducen om du ska skydda fiberducen.
 
Fiberducten, den gula, ska ligga skyddad bakom ett kabelskydd och dras lodrätt.
Ligger den helt öppet och som det ser ut snett draget så är det felaktigt installerat och är det Telia ÖppenFiber kan du kontakta dem och reklamera installationen.
Eller har du tagit bort något så att den blivit synlig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Fiberducten, den gula, ska ligga skyddad bakom ett kabelskydd och dras lodrätt.
Ligger den helt öppet och som det ser ut snett draget så är det felaktigt installerat och är det Telia ÖppenFiber kan du kontakta dem och reklamera installationen.
Eller har du tagit bort något så att den blivit synlig.
Tack det ska jag göra. Jag har inte (och inte tidigare ägare vad jag vet) tagit bort någonting. Jag hör med bolaget drog in fibern, har kvar kvitto och en ritning/skiss som ser ut som något från en förskola :)
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fiberducten, den gula, ska ligga skyddad bakom ett kabelskydd och dras lodrätt.
Ligger den helt öppet och som det ser ut snett draget så är det felaktigt installerat och är det Telia ÖppenFiber kan du kontakta dem och reklamera installationen.
Eller har du tagit bort något så att den blivit synlig.
Var kan man läsa att det skall vara så ? Skulle gärna veta det pga. några andra installationer.
 
När mina föräldrar skaffade Telia fiber stod det tydligt i materialet de fick hur den ska installeras. Installatören gjorde som det stod. Plåtrör upp på fasad sedan in genom vägg med en fiberdosa med patchuttag på andra sidan väggen. Därifrån patchkabel till fiberswitch/mediaomvandlare som monterades på lämplig plats några meter bort.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Var kan man läsa att det skall vara så ? Skulle gärna veta det pga. några andra installationer.
Lägg upp bilder så kan vi på forumet hjälpa till, men ange också vilken fiberoperatör det gäller. Detaljerad installationsanvisning är inte säker att du kan hitta men vi är nog några här som vet vad som gäller för olika operatörer.
Det gäller att kunna tolka hur det ska göras beroende av vilket material som används då det förändrats över tiden och även lite olika beroende av vad utförande entreprenör valt. T.ex. skiljer det om man använder blåsfiber eller mikrokabel då det ställer olika krav på utförande.
 
Sicken skitfirma som lämnar det sådär, kontakta nätägaren och ifrågasätt deras utförande. Iofs svårt att skydda helt när man har så pass ojämn grund, men då lägger man 2 kabelskydd i plåt mot varandra så har man fullständigt skydd.
 

Bästa svaret

Tjena. Jag jobbar som fibertekniker och det där är verkligen ingen godkänd install, först o främst är det gula "röret" som fibern är blåst i ej uv beständig, det innebär att om det är sol på så blir den väldigt snabbt skör, av att döma på bilden ser det ut att vara 7/3.5 dukt, vilket betyder att det är en blåsfiber i. Den är relativt medgörlig och där borde installatör ganska så lätt ha kunnat trixa till det med en fasadskena så att den borde låg skyddad från sol samt annan åverkan. Det kan va svårt att få till på en grund av natursten men absolut inte omöjligt.

Den svarta kabeln du har är förmodligen inkommande tele kabel, och ser ut att vara en 5pars kabel om den ej används kan du klippa den.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
D
N Niklas807 skrev:
Tjena. Jag jobbar som fibertekniker och det där är verkligen ingen godkänd install, först o främst är det gula "röret" som fibern är blåst i ej uv beständig, det innebär att om det är sol på så blir den väldigt snabbt skör, av att döma på bilden ser det ut att vara 7/3.5 dukt, vilket betyder att det är en blåsfiber i. Den är relativt medgörlig och där borde installatör ganska så lätt ha kunnat trixa till det med en fasadskena så att den borde låg skyddad från sol samt annan åverkan. Det kan va svårt att få till på en grund av natursten men absolut inte omöjligt.

Den svarta kabeln du har är förmodligen inkommande tele kabel, och ser ut att vara en 5pars kabel om den ej används kan du klippa den.
Tack, 5parskabeln är redan väck!

Ska kontakta installatören i veckan och påpeka detta. Installstionen på insidan såg även den för jävlig ut men den har jag ordnat till.
 
Det kan ju vara så att förra ägaren skulle åtgärda något innan installationen färdigställdes, men sedan blev det inte gjort. Det kan hända i enstaka fall att en installation inte blir fullt färdigställd och sedan försvinner när projektet i området stängs.
Så idag tillåter vi inte en sådan lösning utan har inte fastighetsägaren gjort sin del klar blir det ingen installation utförd vid bokad installation eller så får fastighetsägaren godkänna en annan lösning som kan göras på ett riktigt sätt. Kan då medföra extrakostnad för fastighetsägaren.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Hej! Jag hade fel på min fiberindragning och hade en mardröm när jag kontaktade Telias kundservice för att få det fixat. Får du ingen hjälp av installatören så ville jag bara tipsa att inte kontakta Telias kundservice utan ring Telia Öppen Fiber.
Jag trodde Telias fiber och Telia kundservice borde höra ihop, men spenderade sex månader med Telias kundservice och kom ingenstans. Fick sedan tips att ringa Telia Öppen Fiber och problemet var löst på två dagar. Bara ett litet tips...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
A annastrandh1 skrev:
Hej! Jag hade fel på min fiberindragning och hade en mardröm när jag kontaktade Telias kundservice för att få det fixat. Får du ingen hjälp av installatören så ville jag bara tipsa att inte kontakta Telias kundservice utan ring Telia Öppen Fiber.
Jag trodde Telias fiber och Telia kundservice borde höra ihop, men spenderade sex månader med Telias kundservice och kom ingenstans. Fick sedan tips att ringa Telia Öppen Fiber och problemet var löst på två dagar. Bara ett litet tips...
Tack för tipset.
 
Vi kanske ska reda ut begreppen lite, det finns fiberoperatörer och tjänsteoperatörer.
Om vi tar exemplet med Telia tidigare så uppfattar jag Telia support som support för tjänsterna utifrån ansvaret som tjänsteoperatör och Telia ÖppenFiber sitt ansvar som fiberoperatör. Så det gäller att veta vem som levererar vad och kontakta rätt support.
Kan bli liknande problem att kontakta det företag som utfört installationen.
Så min rekommendation är att kontakta fiberoperatören som ansvarade för fiberleveransen och som leveransen avtalades med.
I framtiden och även redan nu så kan man byta fiberoperatör och få ny utrustning, t.ex. medieomvandlare installerad och då blir den fiberoperatören man får kontakta.
 
  • Gilla
annastrandh1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.