Hej

I ett av rummen hos mig finns en målad strukturtapet, se bild. Det är flera lager tapet. Jag vill ha en vanlig platt, målad vägg. Hur åstadkommer jag detta på ett enkelt sätt? Är inte så sugen på en sådan recoverytapet eller vad det heter. Det bör dock kanske tilläggas att jag inte är särskilt händig. Skulle ett alternativ kunna vara att rullspackla på tapeten? Tänker att bredspackla är svårt för en ohändig. Eller ånga ner tapeterna, är det smidigt? Och sen rullspackla när tapeterna är nere?

Jag har också rundade hörn där vägg möter tak. På väggen och i hörnen är det några sprickor, se bild. Jag tänkte bara bryta loss flikarna, eller vad man ska säga, de är torra, och spackla lite. Låter det bra eller ser ni något annat bra sätt? Gärna så enkelt som möjligt.

Tacksam för hjälp!
Vägg med målad strukturtapet och synliga sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med strukturtapet och sprickor i övergången till taket, tecken på lager av gammal tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målad strukturtapet på vägg med sprickor där vägg möter tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag står med samma frågor som dig, kommer följa din tråd och hoppas på käcka svar. I mitt fall är det vardagsrummet som har ful, sliten strukturtapet, och jag upptäckte så sent som häromdagen att den är övermålad. Har bara bott i huset i 1,5 år. :crysmile: Har inte kollat så himla noga tidigare, jag kan se på håll att den är svinful. :sweat: Lycka till med ditt projekt!
 
Jag har haft en hel del ojämna vägg i olika hus som jag ville ha slätt. En sådan "Maskodling" som vi kallar dessa strukturtapeter var på topplistan av det som skulle bort.
Jag vill påstå att jag är rätt händig och har gett mig på det mesta. Men jag har börjat anlita proffs-målare i mina senare projekt. Sura pengar visst, men min målarfirma kan sin sak, dom har rätt material och verktyg, resultatet blir perfekt. För 10 år sedan gjorde jag allt sådant själv men resultatet blev därefter.
Och man ska inte tro att själva målningen (det som är det roliga) slätar över några skavanker, tvärtom. Underarbete måste vara perfekt, annars blir det bara sämre med målningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Precis. Grundarbetet är det som avgör resultatet.
 
Dessa gamla strukturtapeter brukar vara spaltbara, dvs du kan likt en servett, dra av strukturen så du får en slät yta, denna metod är ganska enkel att uföra, försök ta tag i ett hörn av tapeten och börja dra försiktigt, det bör bli en beige aktig färg när du drar bort den vita strukturen, i endel fall har folk målat dessa väggar och då kan de vara svårare att utföra detta.
Mvh målaren
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.