T
Vart brukar ni köpa era borstar till vinkelslipen?

Tänker borstar för rengöring, bortslipning av rost m.m. Helst prisvärt :).
Har en Makita DGA506
 
T
useless useless skrev:
Biltema.
[länk]
Passar sånt där fäste till min vinkelslip? :thinking:
 
Troligtvis. Om inte Makita gör som Apple och bygger nåt eget som inte är kompatibelt med 99% av alla andra tillverkares produkter.
 
T Ejmelie skrev:
Passar sånt där fäste till min vinkelslip? :thinking:
Alla vinkelslipar jag äger, sett eller använt har M14-gänga och passar.
Sen så är många stålborstar så att vinkelslipens skyddskåpa inte skärmar vilket gör att borst som då och då lossnar flyger i väg som nålar i rotationsplanet. Ett öga är ingen match för en sådan projektil som lätt tränger in en cm i bar hud.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
@nanowire det är anledningen till att jag nu kör visir med hörselskydd hemma, osäker på om den som fastnade i pannan eller kinden gjorde ondast :thinking:(hade vanliga skyddsglasögon, men ibland är mer skydd = bättre!)
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@nanowire det är anledningen till att jag nu kör visir med hörselskydd hemma, osäker på om den som fastnade i pannan eller kinden gjorde ondast :thinking:(hade vanliga skyddsglasögon, men ibland är mer skydd = bättre!)
Jag har bara plockat ur armar och lår och även om det inte gjorde ont så var det tankeväckande. Bättre kvalitet på borstar släpper färre borst har jag föresten noterat. Likaså att det är bra att dra ner hastigheten på slipen.
 
Det finns ju borstar med tvinnade borst. De brukar inte ha borst som flyger iväg i samma omfattning. Notera dock att mina erfarenheter är baserade på ett fåtal användningstillfällen. Använd skydd under alla omständigheter.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Det finns ju borstar med tvinnade borst. De brukar inte ha borst som flyger iväg i samma omfattning. Notera dock att mina erfarenheter är baserade på ett fåtal användningstillfällen. Använd skydd under alla omständigheter.
Min iaktagelse också. Haft "dyra" borstar från proffsbutiken som nästan inte släppt ett strå, flera tvinnade. Ett sett med olika stålborstar för vinkelslip från Harald Nyborg fick gå i metallåtervinningen nästan direkt. Hittar fortfarande borst t o m i väggarna efter att ha använt en borste. Själv var jag hyggligt nålad.

Skydd är som alltid viktigt men också kvalitet; om man som anställd ska jobba med roterande stålborstar är det ju helt oacceptabelt att behöva plocka stålborst ur ansiktet.

//Ronnie
 
De tvinnade borstarna håller bättre och har också högre avverkning men kommer åt sämre i skåror och fördjupningar. Man behöver alla sorter :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.