J
Hej,

Funderar på att använda min kärcher pcl4 i sommar för att borsta bort rödfärgen på fasaden innan målning. Har ni något bättre förslag?
 
Vanlig borste är snällare mot fasaden och du får bort det som sitter löst. Resten behöver inte tvingas bort och då är det bara onödigt att trycka in vatten i träet.

Skittråkigt att borsta och jag skulle också hellre använda högtryck, men de jag pratat med av målare och husbyggare säger åt mig att låta bli.
 
  • Gilla
Johannes56
  • Laddar…
Jag brukar köra med en typ piasavekvast fast med ståltråd som strån.

Men ska du köra med högtryckstvätt ska det väl göras nu när det är torkväder...
 
J
Pcl4 är ingen högtryck. Tänkte köra hela utan vatten isf. Borde vara ganska snällt mot fasaden. Men kanske har fel
 
när ja borstade kåken så använde ja först en vanlig piasava med plastspröt, sen bytte ja till en toaborste från dollarstore som ja satte fast i en borrmaskin och körde järnet med, fungerade skitbra!
 
  • Wow
Klass0n
  • Laddar…
bara borste!! Rödfärg är ju en tunn färg så om du tvättar med vatten så är det så lätt att få in vatten m.m. in i plankorna. Sen vet man inte när det torkar....
Det går så snabbt att bara med piassakvast dra bort det som lossnar!
Här finns lite råd https://falurodfarg.com/tips-och-rad/malarskola/
 
J Johannes56 skrev:
Pcl4 är ingen högtryck. Tänkte köra hela utan vatten isf. Borde vara ganska snällt mot fasaden. Men kanske har fel
Menar du som en elektrisk torr borste? I så fall borde det funka, även om det kanske är lite otympligt.
 
  • Gilla
Johannes56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.