Skall borra 150 m för BV och har en möjlighet att "köpa till" container för bortforsling av borrkax. Ev kan jag dumpa det på tomten om det inte är allt för stora volymer.

Vet ngn hur mycket kax det blir på ett ungefär (i kbm)?
 
När vi borrade brunn sa de att det blev ca 1 m2 / 100 m.

 
Det måste vara rätt sällan som bortforsling av borrkax inte ingår i åtagandet, speciellt i tätbebyggdt område.

Är inte borrkax också klassat som miljöfarligt avfall som måste hanteras på ett speciellt sätt? Minns inte riktigt.

Av praktiska skäl skulle jag inte ha velat vara utan en tätslutande kontainer. Man slipper en väldas massa gegga, slabb och rök från kaxet.
 
Har tagit in 6 offerter och alla har offererat container som tillägg...

Borrkaxet i sig kan väl inte vara miljöfarligt, stenmjöl?? Jag trodde att borrkaxet i SMÅ mängder snarare var nyttigt för växter, men eftersom det handlar om kbm när man borrar så skulle man behöva en tomt stor som Öland för att kunna använda det som gödningsmedel.

Det måste väl vara kylmedlet (vid borrningen) som är det farliga? Valet av kylmedel bestämmer "farligheten"...

 
Jag minns nog helt fel.... ::)

Läste följane på Geotecs forum:

Borrkaxet är ett sönderborrat jord-och bergmaterial, ett s.k. naturligt material som normalt inte kan förorena, om det är rena massor som genomborras, dvs, som inte förorenats genom utsläpp av främmande material. Enligt SGU (Sveriges Geologiska Undersökning), får det genomborrade materialet (kaxet) inte köras på deponi utan skall återanvändas i möjligaste mån. Vid borrning rekommenderar vi att entreprenören i möjligaste mån skiljer på kax och vatten, genom att låta detta gå genom en container med en sandfälla för att sedan, fritt från material släppas ut i någon form av recipient (dike, dagvattenledning eller liknande). Normalt är detta vatten fritt från material, men i vissa typer av berg kan vattnet färgas med en färg som inte vill sedimentera (fälla ut) förrän ett lugnare flöde uppstår. Vi undersöker f.n. ett filter som man eventuellt skulle kunna installera efter containern, så att vattnet som pumpas från containern filtreras innan det släpps ut i naturen eller avloppet.
 
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
Borrkaxet tätar i vissa lägen lika bra som lera, vilket kan vara både för- och nackdel. Min granne fick problem med att hans perkolationsmagasin för dagvattnet sattes igen av borrkax. Det gick dock att spola rent, men det skapade en hel del extrajobb.
 
En tät container är mitt råd.

Det normala förfarandet är väl att låta borrkaxet ligga i containern tills kaxet sjunikit och sedan pumpa ut det relativt rena vattnet som blir liggande längst upp.
 
containern ingår aldrig, detta för att få så biligt pris på offerten som möjligt.

du bör ta extrakostnaden för containern.
om du inte gör det komer du ha dam överalt & det kanske inte grannarna gillar + att om du stöter på srora mängder vatten så har du vatten & barkax överallt.
 
Lite ot men
stenmjöl är perfekt att ta under stenpartier.Myror gillar det inte :)
 
Ni som har borrat efter vatten här hur mycket har det kostat ? Ska snart borra efter vatten själv så det vore kul att veta vad ni andra har fått för priser ?
 
Jag har sparat mitt borrkax på tomten,. perfekt att fylla ut uppfart eller att förbättra gräsmattan med :) Så mycket var det inte som kom upp ändå, tunt 5-10 skottkärror i mängd.
 
  • Gilla
flamman100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.