Jag håller på att bygga en möbel där jag skall använde dessa gångjärn. Som bilderna visar skall jag fräsa ett 12 mm hål i hörnen på top och bottenskivan.

hål.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
h2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur skall jag göra detta så att hålen hamnar exakt lika i alla hörnen. Skall jag använda anhållet till fräsen, eller skenan (har en festool of1400). Känns som det bästa skulle vara en jigg så att man slipper göra inställningar för varje hål. Problemet med en jigg är att hålen inte är centrarade runt hörnen så jag blir tvungen att göra två jiggar, hålen är spegelvända mot varann. Svårt att förklar detta.

Någon som har en idé om hur detta skall göras...?
 
aje99 skrev:
Jag håller på att bygga en möbel där jag skall använde dessa gångjärn. Som bilderna visar skall jag fräsa ett 12 mm hål i hörnen på top och bottenskivan.

[bild] [bild]

Hur skall jag göra detta så att hålen hamnar exakt lika i alla hörnen. Skall jag använda anhållet till fräsen, eller skenan (har en festool of1400). Känns som det bästa skulle vara en jigg så att man slipper göra inställningar för varje hål. Problemet med en jigg är att hålen inte är centrarade runt hörnen så jag blir tvungen att göra två jiggar, hålen är spegelvända mot varann. Svårt att förklar detta.

Någon som har en idé om hur detta skall göras...?
jag hade mätt upp noga och gjort 2 jiggar i mdf. Lättast blir nog att sen använda en färs med kullager närmast fästet.
 
Varför kan du inte borra med en 12 mm borr ?eller har jag missat något varför krångla till det.
Det bör iochförsig göras i en pelarborr
Ta en skiva och limma två bitar i 90gr sen är det bara att mäta upp på en prov bit spänn fast skivan prov borra om det vart bra så upp med den bit du skall borra och vips så har du ett 12 mm hål. Använd med fördel en träborr med centrumspets

Mvh Pär H
 
Hålet är inte genomgående, det skall bara vara 7 mm djupt i en 16 mm MDF skiva. Tyvärr har jag inte tillgång till en pelarborr...
 
Jag hade ändå borrat för hand med stop på borren även om du gör en jig så måste du ändå göra ett hål i jigen på något sätt då kan du lika gärna borra med din skruvdragare där hålen skall vara.

Eftersom träborrar har centrum spets(spiralborr ej platt borr) så blir hålet exakt där du sätter borren om du ändå är osäker så kan du för borra med säg 1,5 mm.

När du mäter vart hålet skall vara så ritsa inte blyertspenna så blir det ett kryss där borrspetsen automatiskt vill hamna när du borrar det blir lika exakt som med en mall
vi pratar ändå om tolerans på 3-5 tiondelar det bör väl räcka tycker jag

Mvh Pär H
 
Ja, du har nog rätt... det är ju trots allt bara fyra hål och alla typer av jiggar jag funderat på tar mycket tid i anspråk att tillverka så jag spar nog tid genom att borra dom väldigt noggrant. Tipsen med att ritsa och förborra är bra, blir svårt att misslyckas om man bara är noggrann då... Tack för svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.