Jag borrar med 2 mm borrstål (Dewalt HSS) i tunn mässingsplåt (0,5-1 mm). Jag får ofta fula flänsar på baksidan så jag misstänker att hastigheten på pelarborren är fel.

Finns det något smart sätt att veta vilken hastighet jag ska remma om maskinen till? Matningen av borren är låg av praktiska skäl (är tvungen att fixera delarna för hand).

3000 RPM enligt tabellen nedan?

b1f5c6ac3493235290503569fe121188.jpg
 
Med så litet borr är det högsta hasighet som gäller, om du vill ha finare hål, så är det försiktighet vid genombrott och smörjning som gäller. Det bästa tricket är dock, om möjligt, att spänna fast plåten mellan tex två hårda träbitar o borra genom hela klabbet.
Edit: Nytt o fint borr förtåss!
 
Mässing vill väl egentligen ha en annan skärvinkel på borren än vid borrning i stål för att det ska bli optimalt men det påverkar kanske inte att du får fula genomslag. Om du har en plåtbit under som "offerplåt" borde det bli mycket bättre.
 
Föregående talare har rätt
Mässingsborrar ha mindre skärvinkel, samt lägre stigning på spiralen
Jag brukar köra samma hastighet på mässing som stål och rostfritt

Kör man med offerbit under så ska den vara hårdare än materialet man borrar i, det är så man får fina utgångshål
 
Mässing skall ha 0 (i princip) i skärvinkel. Men oberoende av det är det inte helt lätt att borra så tunn plåt. Följ tipset med inklämmande mellan två träbitar.
 
Tack för svaren! Då kör jag på full hastighet som jag har gjort hittills. Tyvärr kan jag inte fixera plåtbeslagen på något sätt med träbitar men jag kanske kan byta offerbit till något hårdare så att det blir bättre utgångshål!.
 
Kan du inte visa en bild på din borrsetup? Kanske kan någon ge tips om hur du skulle kunna förbättra uppspänningen?
 
E
Offerborr med tilltrubbade skär så kommer det gå alldeles utmärkt utan fula urslag på baksidan. Tvivlar på att det krävs kylning/smörjning när det handlar om så små hl i så tunn plåt.
 
Skaffade lite hårda bitar av gammalt laminatgolv. Det blir betydligt bättre utgångshål men jag får nog också vänja mig att slänga borrstålen oftare.

Tack för hjälpen!

Borrmaskin som skapar hål i ett stycke laminatgolv som är fastspänt i ett skruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.