Hej,
Har idag ett 30-tal stenar som är för stora för att lyfta, skulle behöva dela dessa på mitten eller vissa i 3 delar så vi kan flytta dom enklare.
Räcker det med
Borrhammare 230 V 1500 W 6 J
https://www.jula.se/article-011637
och köra med stenkilar?
Om det lirar, vilken storlek på borr tror ni räcker?
Och räcker det med borr från typ Biltema eller vart ska vi köpa det?
Tack för all hjälp
 
Skall du borra i natursten skall du ha borr med blå märkning, dom med röd märkning är för betong.
Om jag minns rätt så är de 16mm borr till stenkilarna
 
Borrhammaren räcker gott och väl.

Själv har jag använt 14 mm och 16 mm kilar köpta på Aliexpress, och BOSCH PROFESSIONAL SDS-PLUS 7X borr.

Men bergkungen har hyfsat prisvärda borr och kilar om man inte vill vänta på paket från kina.
Annars finns det prisvärda kilar på Amazon

 
Redigerat:
Tackar, nu hade Jula extrapris på nästa nivå av borrhammare så det blev en ännu större maskin
 
S
Himla onödigt att köpa en sds max borrhammare, om du bara ska ha 16 mm hål. Bra mkt dyrare borrar och ska du köpa, så köp bra, med kryss skär.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Himla onödigt att köpa en sds max borrhammare, om du bara ska ha 16 mm hål. Bra mkt dyrare borrar och ska du köpa, så köp bra, med kryss skär.
Ok, så du tycker att det räcker med den mindre maskinen och SDS + ?
Iof var den större maskinen rejält mycket större och kanske överdrivet för denna storlek på sten?
 
Tänk även framåt, du kan säkert ha nytta av en hyfsad borrhammare framöver och då kan det vara väldigt opraktiskt att välja en variant som är typ dubbelt så tung som den behöver vara. Plus som sagt detta med att SDS Max-borr tenderar att vara mycket dyrare, tyngre, klumpigare.

16 mm är ingenting på en vettig SDS+ - maskin, har kört 25 mm på min enkla Hilti TE 2M utan några som helst problem, genom riktigt hård och armerad källarbetongplatta. Givetvis med bra borr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.