Hej!

Jag är ute efter en bra borrhammare. Har tittat på Hitachi DH24PC3, tycker den verkar ha det jag behöver. Någon annan som har något annat förslag i denna prisklass? Alltså runt 2500 kr.

Martin
 
Jag har en Makita som i länken, och den är suverän. Personligen är jag lite tveksam till en del av Hitachis maskiner. Utan tvekan så är det så att kvaliten varierar en del. Dock har jag inte provat just den borrhammare som du föreslår, kanske är den ok............

http://www.jula.se/borrhammare-hr2470-sds-800-w-2-7-j-122907
 
Har huvudsakligen erfarenhet av Boschs borrhammare, GBH 2-24 och 2.26. Den senare är i produktion, och den kan jag verkligen rekommendera. 3 J i slagstyrka, vet inte vad de andra har, men det är ganska hyggligt. (Att sen Boschs största bilmaskin slår 60 J är en helt annan sak.
 
Jag har Hitachin och är riktigt nöjd med den.

Det största jag har borrat med den hittils är 14 mm borr i berg, och det funkade hur fint som helst.

Jag köpte den på nätet från England.
/Dan
 
Jan-L skrev:
Jag har en Makita som i länken, och den är suverän. Personligen är jag lite tveksam till en del av Hitachis maskiner. Utan tvekan så är det så att kvaliten varierar en del. Dock har jag inte provat just den borrhammare som du föreslår, kanske är den ok............

[länk]
Jag har med den Makitan och är jättenöjd.
 
Jan-L skrev:
Jag har en Makita som i länken, och den är suverän. Personligen är jag lite tveksam till en del av Hitachis maskiner. Utan tvekan så är det så att kvaliten varierar en del.
Det vore intressant att höra vad dina negativa Hitachis-erfarenheter består av.
 
nanowire skrev:
Det vore intressant att höra vad dina negativa Hitachis-erfarenheter består av.
Dels så har vi en sticksåg på jobbet som ser ut som en adidasdojja, den är helt kass. Rappligaste sticksåg jag har använt, noll bladstyrning och dessutom så lossnar bladet lite då och då.
http://hitachi.shotcode.no/Default.aspx?cm=s&gid=4927&prodId=60102612&langID=3

Vidare så har vi en skruvdragare, som inte känns ett dugg bättre än den billigaste rustadragaren man kan hitta.
Jag kan inte hitta just den ibland modellprogrammet nu, förmodligen har den utgått. Låter som ett tröskverk och luktar bränt när man kör med den. Det står "made in Irland" på den............

Sen har vi en tigersåg, skakar så in i h-----e, ska ha nåt som liknar steglös varvtalsreglering, men som innebär att den varvar fullt eller nästan fullt. Alltså inget rolig att försöka smyga igång om man behöver...........Liknar den i länken under, fast där står att sågen skall ha varvtalsreglering i fem steg, och det har i alla fall inte våran............
http://hitachi.shotcode.no/Default.aspx?cm=s&gid=4930&prodId=60102611&langID=3

Sen har ju naturligtvis Hitachi en del maskiner som är bra också, bland dessa som vi råkar ha på firman finns cirkelsågen http://hitachi.shotcode.no/Default.aspx?cm=s&gid=4920&prodId=60102208&langID=3 som är helt ok, även om jag tycker att gamla modellen (innan adidasdesignen) kändes mer välbyggd.

Sen har vi en skruvdragarmodell som är rent ut sagt skitbra, har funnits ett bra tag nu så vitt jag vet, och verkar verkligen välbyggd. Trots att folk har misshandlat den med stora dosfräsar och annat våld så tuffar den på, smidig att hantera är den och bra batterier har den, fast våra börjar bli gamla nu..........
http://hitachi.shotcode.no/Default.aspx?cm=s&gid=4887&prodId=60010258&langID=3

Så sammanfattningen för min del blir att Hitachi har både grymt bra maskiner i sitt modellprogram, men även riktiga bottennapp
 
Hitachi har blivit bättre sen du köpte verktyg. Du har ju semiproffsmaskiner. De har ju riktiga prylar med. Borrhammaren t.ex. är likvärdig med Bosch 2-26 och har till och med bättre sjunkhastighet än Boschen. Bägge maskiner är finfina. Testat bägge. Smaken avgör.
 
Boschens 2-26 är en slitvarg som jag tycker man ser bland dom flesta hantverks-grupper som har använding av en tålig borrhammare med bra kraft för sin storlek. Den ligger väl ganska bra i pris oxå.
 
Fnularn skrev:
Boschens 2-26 är en slitvarg som jag tycker man ser bland dom flesta hantverks-grupper som har använding av en tålig borrhammare med bra kraft för sin storlek. Den ligger väl ganska bra i pris oxå.
Håller med, har sett ett antal rörkrökare, portmontörer, snickare och elektriker som kört med just blå bosch borrhammare. Det är knappast någon slump. Jag har själv ett antal blå Bosch-maskiner, och dom är mycket bra.
 
Jan-L skrev:
Dels så har vi en sticksåg på jobbet som ser ut som en adidasdojja, den är helt kass. Rappligaste sticksåg jag har använt, noll bladstyrning och dessutom så lossnar bladet lite då och då.
[länk]

Vidare så har vi en skruvdragare, som inte känns ett dugg bättre än den billigaste rustadragaren man kan hitta.
Jag kan inte hitta just den ibland modellprogrammet nu, förmodligen har den utgått. Låter som ett tröskverk och luktar bränt när man kör med den. Det står "made in Irland" på den............

Sen har vi en tigersåg, skakar så in i h-----e, ska ha nåt som liknar steglös varvtalsreglering, men som innebär att den varvar fullt eller nästan fullt. Alltså inget rolig att försöka smyga igång om man behöver...........Liknar den i länken under, fast där står att sågen skall ha varvtalsreglering i fem steg, och det har i alla fall inte våran............
[länk]

Sen har ju naturligtvis Hitachi en del maskiner som är bra också, bland dessa som vi råkar ha på firman finns cirkelsågen [länk] som är helt ok, även om jag tycker att gamla modellen (innan adidasdesignen) kändes mer välbyggd.

Sen har vi en skruvdragarmodell som är rent ut sagt skitbra, har funnits ett bra tag nu så vitt jag vet, och verkar verkligen välbyggd. Trots att folk har misshandlat den med stora dosfräsar och annat våld så tuffar den på, smidig att hantera är den och bra batterier har den, fast våra börjar bli gamla nu..........
[länk]

Så sammanfattningen för min del blir att Hitachi har både grymt bra maskiner i sitt modellprogram, men även riktiga bottennapp
Tack för din utförliga redogörelse.

Jag kan bara kommentera på tigersågen; jag har samma såg fast modellen med pendling av bladet och jag är väldigt nöjd med den. Varvtalsregleringen fungerar bra, inga problem att smyga på lågvarv med den och jag har heller inte upplevt att den vibrerar för mycket, i alla fall om man betänker att den är tillverkad 2001 och inte har samma antivibrationsteknik som i de senaste modellerna. Låter som det skulle kunna vara något fel på elektroniken i eran?

Jag tror inte Hitachi skiljer sig från de andra märkena i proffssegmentet; de har både bra och mindre bra maskiner. Tex har även Makita, dewalt och Bosch rätt dåliga skruvdragare eller sticksågar (eller både och) i sitt sortiment men även fantastiska maskiner.

Som konsument får man helt enkelt plocka russinen ur kakan; ingen är bäst på allt.
 
nanowire skrev:
Som konsument får man helt enkelt plocka russinen ur kakan; ingen är bäst på allt.
Precis! Jag tror att det är viktigt att inte stirra sig blind på ett visst märke, och det är ju kanonbra med detta forum då, så man kan läsa om andras åsikter och erfarenheter innan man investerar i en maskin som förmodligen kostar en hel del pengar.

Tigersågen som finns på firman köptes in innan jag började jobba där, så jag har inte haft chansen att prova den som ny. Men visst, det kan vara nåt fel på den, och dessutom jämför jag den med min egen Makita JR 3070 CT, och det är väl inte rättvist heller. Hitachi har ju andra modeller som är avvibrerade och ska vara i samma klass.
 
Jan-L:

Jo, en av poängerna med ett forum som detta är att kunna få ta del av objektiva erfarenheter innan man köper något. Det är inte heller ovanligt att man läser väldigt gamla poster för att bilda sig en uppfattning om verktyg/maskiner innan man köper något begagnat också.

Med tanke på det så det är bra om det som skrivs inte är för generellt och svepande utan pekar på konkreta för- och nackdelar, precis som din längre post ovan. d^_^b
 
Förvisso tycker jag det är mest subjektiva utvärderingar då dom flesta av oss inte har så mycket att jämföra med samtidigt. Men det är absolut inget fel i det, snarare tvärt om. Hellre 2-3 subjektiva utvärderingar av2-3 maskiner än en sk "objektiv" variant typ... GörDetSjälv.
 
Nimajneb skrev:
Förvisso tycker jag det är mest subjektiva utvärderingar då dom flesta av oss inte har så mycket att jämföra med samtidigt. Men det är absolut inget fel i det, snarare tvärt om. Hellre 2-3 subjektiva utvärderingar av2-3 maskiner än en sk "objektiv" variant typ... GörDetSjälv.
Jag kan hålla med om det. Fast det behöver inte nödvändigtvis vara jämförande tester för att det skall vara bra information.
Om person X använt verktyg Y för uppgift Z och upplevde att Y var lämplig/olämplig för Z så kan det var precis vad man vill veta.

Ex. GCM8s klarar att gira en 45-regel i 45 grader.

Ingen jämförelse men en viktig och i mina ögon objektiv uppgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.