Räcker en borrhammare till för att borra i berg för att gjuta fast plintjärn eller stolpskor? Eller måste man ha bergborr?
 
Hade lite berg i källaren som jag ville ha bort, det räckte inte med min hyrda bilhammare från Cramo. Det som är med bergsborr är att den väger ca 20-25 kg. Med den tyngden så var det inte jobbigt att borra 10 st hål för att sedan hälla i snigeldynamit. Om du har Cramo inom rimligt avstånd så skulle jag hyra där. Du kan se vilken kostnad det skulle va på www.Cramo.se. Varför inte gå ut och testa med din borrhammare?

Guran1
 
Har ju ingen borrhammare ännu. Kan ev. låna. Hur som helst blir det inte dyrare att köpa en borrhammare än att hyra bergborr, då har man ju dessutom kvar borrhammaren till framtida behov. Men man kanske bara är dumsnål om man gör så....
 
Är det många hål som skall borras? Det kan vara själva borren som ger vika eftersom den blir varm och med sin egen kroppstyngd så kan den gå av. Det kostar ca 500 på Cramo och då har du en borr som är 32mm tjok så du får i lite betong och stolpskor eller dyligt.

Guran1

 
Du har rätt, var sig det går eller inte med borrhammare, verkar det enklare att hyra bergborrmaskin.

Tack för synpunkterna.
 
Det går med en borrhammare, men du behöver en ganska stor sådan. En grov gissning är att man bör upp i maskiner med slagenergier överstigande ca 15 J. Jag har borrat i natursten (granit) med en Hilti TE 906 (taget ur minnet) dia 25. Det går, men tar litet tid, även om det inte känns orimligt. Sagda Hilti är en ganska stor pjäs, ca 20 kg? Om du funderar på en billighetsmaskin, glöm det!
 
  • Gilla
torkel84
  • Laddar…
Jag spräcker normalt stenar med en stor inhyrd Hilti elslagborrmaskin plus 20 mm borr och snigeldynamit. Smidigt, lätt och relativt snabbt och framför allt billigast. Men dessa borrar är ej gjorda för berg, så man måste vara mycket försiktig så att man inte kör sönder borren. 20 mm räcker knappast för BERG, men räcker väl vid STORA STENAR  (två hål eller fler så vet du var det spricker).

För fast berg hjälper nog bara en bensindriven Cobra och min 25 mm borr. Det blir tungt och dammigt att hantera en sådan stor maskin jämfört med en Hilti, men går ruskigt fort få hål.  Vilket gör att det också går åt mer snigeldynamit, vilken inte är gratis
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.