Letar efter en borrhammare för att flytta på golvbrunnen i ett badrum.
Har kollat på bla. DeWalt men vet inte hur pass kraftg maskin som behövs för den här typen av jobb.
Tacksam för svar och synpunkter från någon med erfarenhet av det här med borrhammare. (Styrka, Fabrikat)

//Michael
 
Hyr en rejäl om du bara ska använda den en gång.
Hilti, makita eller Hitachi kanske?
 
Min tanke är dock att kunna använda den till fler liknande jobb då jag troligtvis kommer att köra en del badrum.
 
har du dollarna så köp en Hilti. top of the line!
 
Själv köpte jag en Bosch Blå GBH 5-40 DE för ett år sen. Har funkat kanon till dom bilnings- och borrningsjobb jag har utsatt den för.
 
Alla borrhammare är för lättare bilning, skall man bila upp för golvbrunnar ofta så är det en bilhammare som behövs. Man tröttnar rätt fort på småmaskiner där.

/Kent
 
om du har råd köp en bilhammar annars hyr,
mitt tips testa en Hilti..borr och bilhammare det kan dom i varje fall :)
 
Jag bilade bort hela vårt badrummsgolv med en borrhammare från Biltema för 350kr. Golvet visade sig bestå av först klinkers, 50 mm betong, 20 mm tjära, ca 70-120 mm betong. Så långt bilade jag. Sedan låg det ca 50 mm sand på det bärande betong bjälklaget.

Maskinen fungerar fortfarande. Golvet var visserligen bara ca 3 kvm.

Jobbet tog ca 3 timmar med utbärning av betongen.
 
Snickarboden skrev:
Alla borrhammare är för lättare bilning, skall man bila upp för golvbrunnar ofta så är det en bilhammare som behövs. Man tröttnar rätt fort på småmaskiner där.

/Kent
Jasså? Min Bosch 5-kilos borrhmmare är på 10 J. En motsvarande 5-kilos bilhammare från Bosch är på 12 J. För mig var valet superenkelt eftersom jag vill kunna borra stora hål ibland också...
 
... fast det där *ibland* motiverar inte prisskillnaden mellan en 'normal' borrhammare kring 2.5-2.9J och en på 10-12J. Bättre då att hyra den senare.

Visst vore det kul med en Makita 4500 eller 5001 men min fru skulle aldrig tolerera det.

Min Makita hammare väger som en tyngre dragare bara men slår fortfarande hårt och går att borra vanligt eller skruva med utan att knäa.

Köra med 120-125 borrkronor eller däromkring händer väldigt sällan.
 
Naturligtvis ersätter inte en stor SDS-max maskin en liten och smidig för det dagliga arbetet. Frågan, som jag tolkade den, gällde snarare om man skulle köpa en stor bilhammare eller en stor borrhammare...
 
hempularen skrev:
Jag bilade bort hela vårt badrummsgolv med en borrhammare från Biltema för 350kr. Golvet visade sig bestå av först klinkers, 50 mm betong, 20 mm tjära, ca 70-120 mm betong. Så långt bilade jag. Sedan låg det ca 50 mm sand på det bärande betong bjälklaget.

Maskinen fungerar fortfarande. Golvet var visserligen bara ca 3 kvm.

Jobbet tog ca 3 timmar med utbärning av betongen.
I normalfallet brukar inte de allra billigaste verktygen finnas med som alternativ när jag skall handla. Men när jag skulle borra några hål i ett berg köpte jag Biltemas billigaste borrhammare och blev mycket imponerad. Jag köpte den lite på vinst och förlust men var i akut behov av att borra ned armering i berget hemma.

Borrade ett 20-tal 12 mm hål (hela borrlängden) på nolltid och både borr och maskin var i god kondition även efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.