Tjena!

Står inför ett köpkval återigen; denna gång handlar det om en bra borrhammare. Är ungefär hur svårt som helst då jag enbart har lite erfarenhet av Boschen nedan. För tillfället står det mellan följande maskiner;

1: Dewalt D25223K - som är gul, rätt stor i jämförelsen. Starkast av de tre jag listar med 3.4 J slagkraft, men också dyrast.

2: Bosch 2-26 DFR - Blå Bosch med riktigt skön känsla. Skakade INTE sönder händerna på mig när jag gjorde infästning till balkongen. Rätt klumpig?

3: Makita HR2470 - Makitan som faktiskt är billigast av dom tre, även klenast.

Bilning är inte hemskt viktigt, jag har andra prylar för sånt utan huvudsaken är att det är en smidig och skön maskin för vardagsarbete i betong.
Kan ni ge mig ett råd eller två? Föreslå gärna andra maskiner också om ni har en idé!
 
Kikar själv lite på just borrhammare nu, tycker du ska fundera lite över hur mycket hål och hur stora hål du har behov av att borra. Kanske är svårt att veta på förhand men något hum borde man ha? Typ mest hål för plugg eller är större saker som håltagning för ventilation, "infräsning" av eldosor etc aktuellt? Och hur mycket kommer den användas?

Vardagsarbete tolkar jag lite som mest bara lite borrande för plugg/skruv? Till dessa sysslor tycker iaf jag att man klarar sig bra med en ganska lite maskin, såvida det inte är stora mängder hål man ska ge sig på (t.ex när jag skulle sätta fast stallinredning i betonggolvet med runt 100 hål, då vill man ha lite fart på borrandet :p )

En mindre maskin blir ju både lättare att hålla i, och lättare att komma till med. Har du annat att bila med skulle du kanske klara dig med ännu mindre än de du listat ovan?
 
Jag hatar att förlora, så jag hade valt den kraftfullaste! Speciellt om man inte ska använda den så mycket.
 
Mikael_L
whork skrev:
2: Bosch 2-26 DFR - Blå Bosch med riktigt skön känsla. Skakade INTE sönder händerna på mig när jag gjorde infästning till balkongen. Rätt klumpig?
Jag har den lite mindre Boschen, 18 nånting ...
Jag tycker den är ganska duglig, men snudd på lite klen.
6mm hål är ju som smör, men 10mm eller större och lite hårdare betong eller natursten så börjar man snabbt märka att slagenergin är i lite knappaste laget.
Jag skulle förmodligen varit riktigt riktigt nöjd med den där 2-26, som har 3 J i slagenergi.
(Iom att jag inte bilar något eller gör några jättehål.)

Vad jag försöker säga är att skulle jag köpa en borrhammare idag skulle den definitivt inte få ha mindre energi än 2J, och antagligen skulle jag sikta mot ca 3J för ett lagom allmänbruk.
 
Då vi köpte ett 130 år gammalt stenhus investerades det i en Bosch 2-26 DFR och den har vid massor av tillfällen tjänat oss väl. Som antyds så är det en lek att borra hål exempelvis betong. Jag har kört både 16, och 22mm utan några som helst problem. Jag har använt den, om än med en speciell mejsel till att avlägsna både kakel och klinker. Jag har även bilat bort en rejäl bit (400 x 700 x 300mm) av en gammal stödmur av betong och flinta då jättemaskinen vi hyrde la av. Den enda gång jag kan komma ihåg att maskinen inte var helt hundra var när jag körde med hålsåg (100 eller om det var 135mm) i massivt trä. Men det tror jag å andra sidan inte att den är gjord för. Kort och gott så är den fantastisk men jag är övertygad om att de andra två maskinerna också är bra. Hitachi har även borrhammare med bra klös i. Nästa steg är ju Hilti men det är väl i sammanhanget att se som lite överprisat och kanske överdimensionerat.
 
Vardagsbruk var väl lite felformulerat, just nu är det håltagning för kemankare i balkongutbygget, nästa stora projekt är nivellgolv i källaren, det gjutna valvet i huset har brunnit i 50 år och är -rätt- stenhårt...

Är rätt nöjd med Boschens prestanda, men kommer jag märka något positivt om man köper makitan eller dewalten som Boschen saknar?
 
Jag är ganska säker på att du inte kommer märka någon skillnad på .4 Joule. Balans och hur jämt maskinen går är ju också av intresse här. DeWalten ser ju kanske i mångas ögon styggare ut men jag är inte helt säker på att så verkligen är fallet. Finns inte någon bygghandel i närheten där du kan provköra båda?
 
Jag har Maktian som fått tjänstgöra rätt hårt hemma i stenhuset från -67. Tycker den är kanon till håltagning upp till runt 16mm i stadig betong. 22mm gillade den inte när jag körde i betong, det funkade dock utmärkt i lättare material såsom betonghålsten. Har även bilat lättare grejor med den, såsom att knacka ner kakel, och det har fungerat bra. Att bila i betong är dock inte att tänka på.

Enda stora nackdelen som jag ser det är längden på maskinen. Stoppar man i ett borr så blir paketet vansinnigt långt och det gör det svårt att komma åt ibland. Tror dock att alla de andra maskinerna lider av samma problem. Enda sättet att slippa det är att skaffa en maskin med motorn i vinkel, såsom de flesta Hiltihammarna.
 
Än så länge har jag klarat mig med 14 mm håltagning, men det blir säkert lite mer framöver.. Söker inte heller en maskin som klarar "allt", men jag vill ha en stadig borrhammare som fixar det mesta :)

Ang längden på riggen man jobbar med så har jag reagerat på Boschen idag, det blir extremt långt ibland, tror det blir en vanesak. För tillfället lite det åt makitan, som för en gångs skull ser ut att vara billigast :)
 
Tröttnade på min blå Bosch som var överkänslig för damm. Anser att det är ren konstruktionsfel då det är byggt på det sättet att dammet sugs in alldeles för lätt. Efter att ha haft den inne på reparation några gånger så ville de till sist ha cirka 900 kr för att byta ut delarna. Då fick jag nog och skaffade en Hitachi istället och är hittills väldigt nöjd, känslan är överlagt bättre. Balansen, vikten, styrkan samspelar på ett bra sätt och sist men inte minst så går den att krypköra på ett bättre sätt än Boschen.
 
End skrev:
Tröttnade på min blå Bosch som var överkänslig för damm. Anser att det är ren konstruktionsfel då det är byggt på det sättet att dammet sugs in alldeles för lätt. Efter att ha haft den inne på reparation några gånger så ville de till sist ha cirka 900 kr för att byta ut delarna. Då fick jag nog och skaffade en Hitachi istället och är hittills väldigt nöjd, känslan är överlagt bättre. Balansen, vikten, styrkan samspelar på ett bra sätt och sist men inte minst så går den att krypköra på ett bättre sätt än Boschen.
Jag har verkligen griskört min Bosch utan problem (något jag kanske ska vara glad för). Som jag sa tidigare så är Hitachi värda att titta på. En bekant har borrhammare därifrån och den är najs.
 
Ska kolla upp hitachi också, är väldigt nöjd med min skruvdragare från hitachi, så det borde väl funka. Såg att jula hade en borrhammare från dewalt, kanske är värt att kolla på.
 
Som jag ser det är en viktigt utgångspunkt om du skall ha batteridriven eller nätansluten maskin.

Batteridriven: i regel lägre effekt (och något lägre slagenergi) men mer portabel. Man slipper fipplandet med förlängningssladdar om det bara är ett fåtal hål. Har du redan några befintliga 18V maskiner och är ute efter en batteridriven borrhammare så kan man ofta köpa utan batteri/laddare till bra priser och använda dina gamla.

Nätansluten: om det är detta du är ute efter kan jag varmt rekommendera Hilti. Hilti är för borrhammare ungefär vad Bosch är för vinkelslipar, dvs svårt att hitta bättre. En helt ny Hilti lär dock vara dyrare än både DeWalt och blå Bosch. På tradera finns det dock en uppsjö av gamla hederliga Hiltimodeller, de vanliga är TE5, TE6, TE7. Själv hade jag hellre köpt en begagnad Hilti än en helt ny DeWalt.
 
Det är iofs också ett alternativ, men jag skulle reta ihjäl mig om jag la ut 1500-2500 på en beggad tokhårt körd hilti som rasade efter ett halvår... Ny Hilti har jag inte råd med, då rusar det väl till 6000-8000:-? tjosan...


Edit: det är en nätdriven maskin jag är ute efter...
 
MartinT skrev:
Som jag ser det är en viktigt utgångspunkt om du skall ha batteridriven eller nätansluten maskin.

Batteridriven: i regel lägre effekt (och något lägre slagenergi) men mer portabel. Man slipper fipplandet med förlängningssladdar om det bara är ett fåtal hål. Har du redan några befintliga 18V maskiner och är ute efter en batteridriven borrhammare så kan man ofta köpa utan batteri/laddare till bra priser och använda dina gamla.

Nätansluten: om det är detta du är ute efter kan jag varmt rekommendera Hilti. Hilti är för borrhammare ungefär vad Bosch är för vinkelslipar, dvs svårt att hitta bättre. En helt ny Hilti lär dock vara dyrare än både DeWalt och blå Bosch. På tradera finns det dock en uppsjö av gamla hederliga Hiltimodeller, de vanliga är TE5, TE6, TE7. Själv hade jag hellre köpt en begagnad Hilti än en helt ny DeWalt.
I den mindre klassen (pluggborrningsmaskiner) tycker jag inte det spelar någon större roll om det är Hilti eller någon annan välkänd tillverkare. Snackar vi SDS-Max så håller jag med om att Hilti är givet val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.