Behöver gjuta ett par plintar, fyra fem stycken. Funderar mellan att köpa

Borrhammare 449kr (vanligtvis 799)
http://www.jula.se/borrhammare-1500w-4j-001062
1500W, 750 rpm. SDS-fäste

Eller blandare 499kr (599kr)
http://www.jula.se/farg-och-cementblandare-1-2kw-009011
1200W, 0-5000, 0-700 rpm.

Blandaren är så klart starkare (på låga varv) men jag kommer knappt använda den. En borrhammare skulle jag kunna få lite användning för (10-20 hål kanske ska borras i framtiden?).

Har försökt läsa mig till på forumet men det spretar lite. Problemet är att jag inte vet hur borrhammaren kommer klara, eller inte klara, av motståndet utan att bränna. Produktinformationen säger inget heller...

Vad hade ni valt? Vill inte gå upp i pris...

Tacksam för input!
 
D09
Jag har borrhammaren, funkar hur bra som helst.. Borrar, bilar, blandar etc
 
Var hittar man en blandarstav/visp med sds+-fäste?
 
D09
tlundberg skrev:
Var hittar man en blandarstav/visp med sds+-fäste?
Sån hade man velat ha :)

Jag tröttnade på avsaknaden av snabbfäste så jag svetsade på vispen på ett borr med rätt fäste..

Onödigt meck
 
Det är ganska jobbigt att blanda grovbetong i hink med båda, brukar inte bli speciellt jämt blandat heller. Rekommenderad blandningstid är 10 minuter, så det är även ganska tidskrävande. Hade hyrt en frifallsblandare/tombola istället. Kostar runt 100-150 per dag.
 
ullberg
Jag har en övergångschuck som sitter permanent på min visp, och stoppas just i en sån julaborrhammare (tidigare en grön Bosch men den ville farsan ha tillbaka). Det jag kört med den har funkat, men är inte lika bra som när jag haft tillgång till en riktig blandmaskin...

/U
 
Skippa borrhammaren och köp en bra murslev, ett par rejäla gummihandskar och blanda skiten i skottkärra.
Så gjorde jag efter att ha börjat med borrhammaren, den luktade inget trevligt efter en stund och gick väldigt varm.
Blandade nästan 400 liter på en förmiddag på dett sätt så några plintar borde gå att handblanda.
 
ullberg
Pumba skrev:
Skippa borrhammaren och köp en bra murslev, ett par rejäla gummihandskar och blanda skiten i skottkärra.
I så fall skulle jag hyra en frifallsblandare alla dagar i veckan, att blanda betong med rätt (ganska liten) mängd vatten för hand är riktigt riktigt tungt. Med för mycket vatten går det med lite jobb, men då blir den inte K40 längre...

/U

EDIT: so I'm with Helioz alltså (och är det så billigt som 100-150 undrar jag varför jag står med borrhammaren själv)
 
Absolut inte borrhammare...
Absolut ingen billig kina-borrhammare...
Det tar inte många blandningar med rätt mängd vatten (=lite tungrott) innan lagringen glappar i borrhammaren!
 
Tack för all input. Eftersom jag behöver få gjutningen klar och borrhammaren var slut var det inte mycket att fundera på tyckte jag (i affären).

Nu ligger det en oöppnad blandare i garaget och väntar. Får se om jag öppnar den eller blandar med hink och spade.
Blir förhoppningsvis bara max tre plintar. Känns trist att lägga pengarna på ett sånt verktyg.

Ser fördelen med att hyra en blandare samtidigt som det blir lite overkill för så lite gjutning.

Verkar som de har en adapter för SDS-fästen på Jula förresten. Vet ej något om kvalitén för dessa... Kan bara gissa. Säkert smidigt för vissa situationer dock.

Tack igen för inputen :)
 
D09
byggcalle skrev:
Tack för all input. Eftersom jag behöver få gjutningen klar och borrhammaren var slut var det inte mycket att fundera på tyckte jag (i affären).

Nu ligger det en oöppnad blandare i garaget och väntar. Får se om jag öppnar den eller blandar med hink och spade.
Blir förhoppningsvis bara max tre plintar. Känns trist att lägga pengarna på ett sånt verktyg.

Ser fördelen med att hyra en blandare samtidigt som det blir lite overkill för så lite gjutning.

Verkar som de har en adapter för SDS-fästen på Jula förresten. Vet ej något om kvalitén för dessa... Kan bara gissa. Säkert smidigt för vissa situationer dock.

Tack igen för inputen :)
Kollat blocket efter Tombola blandare?

Köpte min för 500kr. Lite skranglig och hoppar/studsar men ställer alltid upp ;)
 
D09
byggcalle skrev:
Tack för all input. Eftersom jag behöver få gjutningen klar och borrhammaren var slut var det inte mycket att fundera på tyckte jag (i affären).

Nu ligger det en oöppnad blandare i garaget och väntar. Får se om jag öppnar den eller blandar med hink och spade.
Blir förhoppningsvis bara max tre plintar. Känns trist att lägga pengarna på ett sånt verktyg.

Ser fördelen med att hyra en blandare samtidigt som det blir lite overkill för så lite gjutning.

Verkar som de har en adapter för SDS-fästen på Jula förresten. Vet ej något om kvalitén för dessa... Kan bara gissa. Säkert smidigt för vissa situationer dock.

Tack igen för inputen :)
Hur många säckar ska du blanda?

Inga framtida småjobb?

Ibland blir det dyrare att lämna tillbaka grejorna ( bensinpengar t/r + ev vägtull X2 )
 
Jo D09 det kan säkert bli några småjobb i framtiden. Borde eg redan haft en - hade varit smidigt när jag kaklade i köket t.ex.

Hade känts bättre med en borrhammare OM den hade klarat av både blandning och borrning (men det verkar ju inte som något säkert kort).

Ska kolla blocket en snabbis - annars är det som du säger med bensinpengar etc. Det tar ju även lite tid...
 
D09
byggcalle skrev:
Jo D09 det kan säkert bli några småjobb i framtiden. Borde eg redan haft en - hade varit smidigt när jag kaklade i köket t.ex.

Hade känts bättre med en borrhammare OM den hade klarat av både blandning och borrning (men det verkar ju inte som något säkert kort).

Ska kolla blocket en snabbis - annars är det som du säger med bensinpengar etc. Det tar ju även lite tid...
Jag har den borren och har både borrat i berg, betong och blandat betong, flytspackel m.m
Inga problem och skulle den gå sönder så har du garanti ;)

Kanske värt att kolla övriga jula butiker, annars så har du en färdig blandare framöver ;) kanske fungerar som fläkt på sommaren ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.