Har planer på att dra om avloppet i ett litet badrum med betonggolv på c:a 2 x 3 m. Vill bila upp en eller två nya "fåror" och byta avloppsbrunnen. Har ungefär samma tanke med betonggolvet på torpet men senare i år. Vill göra det i min egen takt och vill inte känna press att hinna klart för att man bara har hyrt en maskin i en eller två dagar. Därför vill jag helst köpa en som klarar jobbet.

Det handlar alltså inte om att jag sak bila upp hela golvet eller att ta bort en stor betongtrappa.

Det finns ju flera rätt billiga maskiner i prisklassen 1.000 till 2.000. En del talar om energimängden de alstrar och det finns allt från 2-40 Joule. Hur viktigt är detta och kommer jag klara jobbet med en billig maskin? De har ju dessutom 2-3 års garanti.

Några tips på maskiner som kan funka till detta?
 
Energimängden är väl i princip ett mått på hur kraftigt slaget är. Om du ska bila vill du nog ha så kraftigt slag som möjligt.

Jag skulle hyra en rejäl maskin från Cramo eller liknande om det inte är något jag ska göra oftare. Skulle tro att du kan fixa det med en liten maskin, men det blir mycket svordomar, tar tid samt att du kommer att uppleva att du skakar sönder.
 
Hyr t.ex. en Hilti 1000 el. 1500 över en helg så behöver du inte stressa :) Det kostar så lite till att hyra en större maskin och det går bra mycket fortare och att bila är bara kul en stund ;-)


Sent from my X10i using Tapatalk 2
 
Ok, förstår men ett problem är att jag är osäker på om jag kommer hinna klart. Det kan ju t.ex hända att man saknar något som gör att man blir osäker på hur man ska fortsätta. Och det värsta jag vet är att tvingas fatta beslut om hur saker ska göras innan jag tänkt klart. Och "en helg" känns inte alls bra. Dessutom har jag ju samma projekt på torpet. Då blir det två hyrperioder och jag kan inte göra båda samma helg eller ens samma vecka.
 
Om du hyr en rejäl maskin på typ Cramo, så har jag för mig att det kostar lika mycket som en dag ifall du har den hela helgen. Det är iaf mycket mer lönsamt att hyra en riktig pryl än att köpa något billigt när det är sådana här grovjobb vi pratar om.

Jag skulle ha hyrt den en helg, gjort så mycket jag kunnat och sedan funderat på hur jag skulle lösa ev problem som uppstår under veckan som följer och därefter slutföra jobbet en vecka senare. Om du har bråttom kan du ju givetvis hyra den mitt i veckan också och bara fortsätta nästa dag.

Vad gäller torpet så är det samma sak där. Hyr rätt pryl. Du kommer inte att ångra dig.
 
Om det nu kostar 1500 per helg och det tar 2 helger plus en helg i hans torp blir det ju 4500 kronor.. Det låter som man borde få en skaplig maskin för dom pengarna tycker jag...
 
1500 för en bilmaskin? Skulle vara per vecka då.
 
Om det är mitt inlägg ni grundar 1500 på så är det en av Hiltis modeller, inget pris ;-) Det kostar 300-400 kr per dag att hyra.

Och 4500 kr får man möjligtvis en begagnad "skaplig" maskin för...

Skickat från min X10i via Tapatalk 2
 
Redigerat:
Wisentdual skrev:
Om det är mitt inlägg ni grundar 1500 på så är det en av Hiltis modeller, inget pris ;-) Det kostar 300-400 kr per dag att hyra.

Och 4500 kr får man möjligtvis en begagnad "skaplig" maskin för...

Skickat från min X10i via Tapatalk 2
(y) (y)
 
Haha skulle kanske läst lite mer noggrannt:) kanske va så att det var modellbeteckningen:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.