Hej.

Håller på att ta in offerter på bergvärme och är lite fundersam angående djup på borrhålet då jag får olika bud på varje ställe.

Har haft 3 olika på plats och fått 180m, 200m samt 230m eller eventuellt 2 borrhål som bud.
Och storlek på värmepump är 16kw i alla bud.

Huset det gäller är en funkisvilla i 2-plan + källare så ca 160kvm boyta och 95 kvm källare byggt 1946, tretexisolering, trä och putsfasad samt 2-glasfönster.
Huset står i mellansverige och värms idag av pellets.
Gamla radiatorer i alla rum i bodelen och 2 radiatorer i källaren.

Då vi inte bott länge har jag ingen koll på förbrukningen mer än att när föregående ägare (dam i 90-årsåldern) bodde här fylldes bulktanken med pellets 2ggr per år vilket är ungefär 6 ton.
Nu är vi 5 personer i hushållet så 6 ton kanske är i underkant :thinking:
 
Redigerat:
Din fråga ska nog egentligen inte vara kring borrdjupet, utan kring hur stor VP du behöver. 16kW låter väldigt mycket, men om huset är helt oisolerat så kanske det är rimligt.

Mellansverige - är det Sundsvall det?

Om jag relaterar dina offerter till min anläggning så har jag 7kW till 240kvm i Stockholm och ett borrdjup på 160m, från början cirka 145m aktivt hål. Jag önskar jag hade borrat 180m.

Om kalkylen kring 16kW stämmer, antar att man översatt 6ton pellets till 16kW, så är det bara att borra så mycket det går, dvs 230m (därefter antar jag att det blir två hål vilket ev inte går att motivera ekonomiskt, men du kan ju alltid jämföra).
 
Mellansverige i detta fall är Östergötland...
 
6 ton pellets motsvarar ca 29400 kWh före pannförluster. Låter för lite för 16 kW värmepump. Hur stor är den totala el-förbrukningen i huset? Pannan har kanske också gått på el-patron en hel del?
 
J Josth skrev:
6 ton pellets motsvarar ca 29400 kWh före pannförluster. Låter för lite för 16 kW värmepump. Hur stor är den totala el-förbrukningen i huset? Pannan har kanske också gått på el-patron en hel del?
Vet inte vad förbrukningen är då vi ej bott så länge. Men hushållsel för oss nu är ca 650-700kwh per månad.
Men 6 ton pellets var med en person i hushållet, nu är vi 5st.
 
Ok då har ni en hög förbrukning hushålls-el. Oftast antar mellan 5000-6000 kWh/år för hh-el till en familj. Bra påpekande om antalet personer och då bör man lägga till ca 1,15 ton pellets för varmvatten till 4 personer ytterligare. Då blir det ca 35000 kWh före pannförluster och ca 28000 kWh efter att pannförluster dragits av lite beroende på hur modern anläggning man har. Tror de mer gått på storleken på huset och byggnadsår när de rekommenderar 16 kW. Borde räcka med ett borrhål men det är lika bra att göra det så djupt det går för att också ha lite marginal framåt i tiden.
 
J Josth skrev:
Ok då har ni en hög förbrukning hushålls-el. Oftast antar mellan 5000-6000 kWh/år för hh-el till en familj. Bra påpekande om antalet personer och då bör man lägga till ca 1,15 ton pellets för varmvatten till 4 personer ytterligare. Då blir det ca 35000 kWh före pannförluster och ca 28000 kWh efter att pannförluster dragits av lite beroende på hur modern anläggning man har. Tror de mer gått på storleken på huset och byggnadsår när de rekommenderar 16 kW. Borde räcka med ett borrhål men det är lika bra att göra det så djupt det går för att också ha lite marginal framåt i tiden.
Okej, ja vi har väl räknat med 7-8 ton pellets per år nånting.
Vad jag förstått så är det aldrig fel att överdimensionera värmepump och borrhål lite grann så då är det väl 200m eller mer som gäller då.
 
Såg någonstans att det var någon som klarade borra 250-300 m djupt numera. Men det går inte att veta säkert innan utan beror på geologin man stöter på just där.
 
J Josth skrev:
Såg någonstans att det var någon som klarade borra 250-300 m djupt numera. Men det går inte att veta säkert innan utan beror på geologin man stöter på just där.
Ja en jag väntar på offert från sa att han brukar borra 230m som mest, NIBE rekommendera max 200m men 230m funka sa han. 250m hade han hört en del som borrat också men var inget som han var så sugen på. Men han skulle kontakta nån på NIBE som skulle räkna på vad som kan gå åt.
 
  • Gilla
DMJ
  • Laddar…
Det rimliga är ju annars att isolera huset. Jag har lagt på 9cm på utsidan, 7cm på insidan och lösull på vinden + byte av fönster. Då klarar jag mig som sagt med 7kW i Stockholm, inget eltillskott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.