Jag håller på och sätter upp lite stringhyllor. Väggarna av betong är gamla och hårda. Nu har jag dragit av en liten borr som sitter fast en halv cm in i väggen.

Helst vill jag INTE spackla igen hålet och flytta hyllan pga av att den då inte kommer i samma höjd som en annan hylla på andra sidan en dörr.

Vad gör jag nu ? Borrarna är från Clas Ohlson och kanske inte den bästa kvaliteten. Finns det borrar man kan använda för att borra ur den gamla på ett ekonomiskt försvarbart sätt. Om jag måste ta upp ett nytt hål och inte vill använda dessa borrar finns det då några förslag på underbara borrar att använda ? Flera av de jag använder nu har blivit blankslitna av betongen.

Tacksam för all info.

"Edit: sökte inte på "betong" i forumet och håller på med det nu ..
 
Förstår inte riktigt hur borret sitter i väggen men min rekommendation när du skriver om blankslitna borr är: Köp en rejäl borrhammare med SDS-borrfäste och HILTI-borr så är problemet ut världen för all framtid!
 
Och har du bara lite jobb så hyr en en dag eller två. Betydligt trevligare att jobba med en Hilti ä en rusta maskin
 
Blankslitna? Är du säker på att du har rätt borr och maskin för ändamålet? Betongborr och en borrmaskin med slag.

Det är nog inte lätt att borra ur det gamla borret. Kan du inte flytta hyllan lite i sidled? Då kommer den på samma höjd som den på andra sidan
 
...Eller så skaffar du en liten fin metallborr som du borrar ett litet hål i den fastnade borren. Gör ett litet hål i borren och har du tur fastnar metallborren så du kan vrida ur rubbet. Annars kanske du kan använda en "grispitt"?
 
Vill helst inte flytta hyllan i sidled även om det är möjligt ! JAg har en billig slagborr och ingen borrhammare. Antar att borret blev för varmt pga för höga varv och vreds av i hålet. jag planerar att banka på och runt borret för att få loss damm o partiklar och förhoppnignsvis kunna pilla ut borret.

Om inte detta funkar siktar jag på att skaffa Hilti-borr som skall äta sig igenom i stort sett vadsomhelst och köra med låga varv på slagborrmaskinen.

Om detta inte funkar lånar jag en borrhammare.

Om detta inte funkar slänger jag ut hela skiten från balkongen. Uppdaterar om hur det avlöper. Tack för alla svar
 
Mikael_L
Slagborrmaskinen är väl djävulen gåva till mänskligheten... :mad:

Så jag tycker du ska låna borrhammare direkt. ;)

Om du/när du har fått bort borrbiten ur väggen så står du antagligen där med ett megastort hål i väggen. Då får du reparera väggen med nåt lämpligt, så kan du borra på samma ställe igen. Casco cement rapid kan kanske fungera bra, jag tror att man dessutom kan montera krok och sånt direkt medan det är fuktigt.
 
Mikael_L
Förresten har jag sett två billiga borrhammare som kanske kan vara ett bra alternativ till den kostnadsmedvetne amatören, Kellen från COOP och COtech från Clas ohlsson. Har för mig att båda ligger på runt 500:- .
Är det någon här som har erfarenhet av någon av dessa?
 
Köpte den här på Jula för 359 spänn: Jula Postorder Borrhammare 850 W

Samma maskin verkar förkomma på flera olika ställen fast med olika namn. Har använt den för att bila lite med. Är hur grym som helst för de pengarna :).
 
Använde en sådan kinamaskin då jag hade glömt min hemma. Skillnaden är att med min blåa Bosch betonghammare så kan du precisionsborra mycket bättre. Den här kinesen var som en kulspruta med grov ammunition från 2´a världskriget. Den bråkade och vibrerade mera.

Men skall man bara borra nån gång om året så duger den alldeles väl.
 
Mikael_L
Men jag menar mer en sån här typ, som ser mer ut som en vanlig borrmaskin.
Denna är COtech fron CO och kostar 398:-.

Den från Jula verkar lite mera byggd för bilning och sånt, så det där med precision kanske inte är den produktens grej.
Däremot denna från C O och Kellen-borrhammaren från COOP som ser rätt liknande ut, kanske har lite bättre precision?

För mig och en massa andra som använder en borrhammare någon gång per år, och ibland inte ens rör den på flera år, känns det overkill att köpa en blå bosch för 2000:-
Men med tanke på att borrarna håller, hålen blir gjorda och kanske tom på rätt plats tycker jag att jag kan investera 400:-
 
  • COtech_slaghammare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Krillecurry kanske hellre skulle lagt ut 400:- än att stå med ett halvt borr kvar i väggen nu... :( ;)
 
Att hyra en Hilti proffsmaskin kostar ca 100-150 kr dygnet.......
 
Jag köpte två bra borr, en 2mm metall o en 5mm betong. Borrade sönder den lilla stumpen och körde på LÅGA VARV med betongborret.

Den skar som en kniv i smör genom betongen med den lilla jula-slagborren.

Tack för alla svar o tips, man lär så länge man lever =D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.