Har sedan en tid ett klassiskt torp med en 4 meter djup grävd brunn som sinar varje år omkring augusti. Den går ej att sänka p.g.a. berg. På tomten så finns det dessutom en borrad brunn men som aldrig fått någon pump/ejektor installerad. Borrningen är gjord för ca 10 år sedan och stålfodringen är 160mm och djupet sträcker sig ner till 75 meter, men jag vet inte hur långt ner fodringen sträcker dig. Vattnet når upp till 4 meter från ytan, alltså samma nivå som den grävda brunnen.
Tyvärr så finns inga uppgifter om någonting kring denna borrning, typ flöde och annat. Jag har alltså planer på att sänka ner en pump men är väldigt osäker på vilket djup som är lämpligt att placera denna på. Vattenåtgången ligger på max 100l/t eftersom det är ett fritidhus. Idag har jag ett PEM20 sommarvattennät så flödet behöver inte vara så stort. Vattnet i borrhålet håller sig ständigt på 4-6 meter från ytan
Så min fråga blir då, med ovetskap om flödet; hur djupt bör jag sänka pumpen för att vara säker på att jag har vatten hela sommaren, finns det några regler/tips kring detta? :surprised:
 
En sak som jag blev upplyst om var att inte sänka ner pumpen för långt. Kommer den för nära botten finns risken att den drar upp massor av sand/grus. Vi har haft problem med att det kommer in massa sand som sätter igen filter. Vi satte då in ett extra filter så att inte toaletter, vitvaror och liknande går sönder. VVS-killen sade då att det kan bli så på nyborrade brunnar, men även om pumpen sänks ner för nära botten. Detta borde iofs den som utför arbetet åt dig veta om, eller så finns det mer kunniga personer här som kan utveckla.
 
ca 5meter från botten. själv har jag min ca 10meter från botten. sen är väl 32pemslang att föredra och en djupbrunnspump
 
Jag vet alltså ingenting om den här brunnen och den fanns inte i brunnsarkivet (tack för tipset!). Jag har försökt i flera år att få fram uppgifter om vem/vad/hur men det går dessvärre inte att få fram någonting alls om den här borrningen.... Hela historien om torpet är lite komplex och har en krokig och brokig historia där någon troligen har betalt svart för jobbet och aldrig anmält det någonstans.
5-10 meter från botten var väl ungefär vad jag trodde. Djupbrunnspump som klarar 70 meter, PEM32, rostfri wire, 5x2,5 gummikabel, "hydrofor", tryckgivare, filter, har jag glömt något? Bästa pris då, några tips??
 
vattenfast eltejp. lock till brunnshålet, övertrycksventil på 6bar typ.
 
o pumpen ska hänga i slangen. inte i vajern
 
Dessutom småsaker typ kopplingar, diverse kranar, manometer.
Vad gäller bästa pris så kan du ju börja med att plocka ihop alla prylar på Rinkaby och se vad det kostar där. Sedan kan man nog hitta felköpta eller lindrigt begagnade pumpar på Blocket. Är det nya saker är det nog ingen större risk.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.