apotekarnes
Jag håller på med en del mindre bergborttagning hemma, mest småknölar och andra okomplicerade bitar av berg. Jag har tidigare hyrt maskin till dylikt, men nu tänkte jag använda min egna billighetsborrhammare till jobbet. Frågan är nu vilken dimension som krävs för att få jobbet gjort. Finja rekommenderar minst 30mm, men jag har tidigare använt 25 med gott resultat. 25 är dock i överkant för min CoTech, så jag funderar på att prova 20mm istället (naturligtvis borrar jag tätare hål för att kompensera detta). Finns det nåt som säger att snigeldynamiten verkar sämre i mindre hål och i så fall varför? Att större hål samt temperaturförhållanden kan öka risken för blow-outs vet jag, men jag har inte läst nåt om varför mindre hål skulle vara sämre. En sak skulle ju vara att det är svårare att hälla ner geggan i mindre hål förstås.

Nån som vet?
 
Hej,

Det går att borra med 20 mm, men det kommer att ta längre tid och det får inte vara kallt. Det förutsätter att det inte är jättestora stenar.
Har borrat med 16 mm i några stenar och det fungerade, men tid.
Själv aldrig varit med om blow out. Har kört med cobra och med både 35 och 40 mm borr.

Gällande snigel, ha i åtanke att det går in minder i hålen och att inte blanda för mycket=dyrt!
 
Jag provade svärfars "billighetsborrhammare" från Jula förra sommaren för samma jobb men den vibrerade som en galning så den packade jag snabbt ihop och drog till Cramo istället och hyrde en normalstor Hilti :)
 
Redigerat:
W
Har en Borrhammare från jula (den största som kostar typ en tusing). Har borrat hur många hål som helst med den i dimension 26 mm och ca 300 mm djupt. Borren kör jag dewalts borr och förborrar med en 20 mm. Går fantastiskt bra för att vara en sådan billig grej. Tar inte lång tid att göra ett hål. Dock vibrerar den rätt styggt men det gör cobran oxo. Går såklart inte lika snabt som en cobra men faktiskt inte så långsamt som man kan tro. Några minuter och vips så har man ett bra hål för att köra i spräckkilarna.
 
apotekarnes
Jag kan nu upplysa alla intresserade om att 20mm funkar kanon att hälla snigeldynamit i. Nu tar jag visserligen bara lite i taget (högst 8-10 hål) men det spricker precis lika bra som med 30mm hål. Det var heller inga större problem att hälla ner gegga i så små hål. Jag använde en gammal plastförpackning som ränna och hällde i den från hinken.

Visst skakar det lite i CoTech-hammarn, men det kan jag stå ut med när det inte gäller några större grejer. Jag körde för övrigt med spräckkilar ett tag men de var lite små tyckte jag (17-18mm). Wester, var har du köpt dina spräckkilar? Själv har jag köpt från Olssons Smide i borås. www.osb.nu
 
W
cramo köptes de på. är väll ca 24 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.