Nu kan även jag ställa mig i kön för de som har borrhålet klart....borr-firman var på tomten igår!

Efterråt fick jag dessa uppgifter från borr-firman:
- 7 meter till vattenytan
- 1000 m/timmen i vattenflöde

Då jag är novis på området säger dessa siffror mig inte mycket...någon som vet om det låter bra eller ej?

Själva bergvärme-pumpen kommer att monteras efter semestern, det blir då en IVT-Greenline 9kW.
 
Har ingen större erfarenhet av borrat häl, själv har jag en markslinga. Idealist så skall vattnet i hålet strömma så att det omsätts. P.s.s. tillförs ny värme till hålet kontinuerligt. De 1000 l/h du nämner är nog tillströmningen om man pumpar vatten ur hålet. Detta kan rimligen inte vara ett avgörande bevis för vattnet strömmar, men en nödvändig förutsättning. Du bör under alla förhållanden ha goda förutsättningar att få en bra driftekonomi.

Att det är 7 m ned till vatten betyder bara att de fick borra några meter djupare än om det hade varit t.e.x 3 m. Det är endast den vattenfyllda delen av hålet som bidrar till att försörja VP med värme. Det brukar talas om aktivt djup, i ditt fall från 7 m till botten.
 
det som är viktigast är hur djupt dom har borrat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.