Hej, i går upptäckte vi något otäckt när vi var till huset. Elektrikern hade borrat hål i taken för vår fönsterbelysning i stället för i väggen ovan fönstren. 17 st hål var det i både SBskivor och panel.
I veckan hade jag och elektrikern en genomgång av allt och det funkade toppen tyckte jag. När det gäller fönsterbelysning sa han nåt i stil med "det är mycket ovanligt att ha belysningen till fönster på det sättet", "jaha" svarade jag och tänkte att normalt kanske de flesta borrar för sina kontakter vid golvet...
På elritningen står det "lu - lamputtag i tak eller ovan fönster". Har väl aldrig varit med om att man borrar i taken för denna belysning när man kan borra i väggen.
I alla säljpapper står det kontakter till fönsterbelysning ovan fönster.
Vi vill givetvis ha hela tak och kontakter på väggarna.
Vad ska vi göra?
Vems är "felet"?
Ska vi byta skivor och panel eller ska vi laga hålen?

Vänligen
/Jessica
 
Tråkigt att ni inte klargjorde exakt hur ni ville ha det innan.

Numera sätter man faktisk ganska ofta lamputtag i taket direkt ovan fönster, så elektrikern gick nog bara efter det sättet han har lärt sig, eller standardförfarandet på hans firma.

Ingens fel, eller snarare bådas...
 
Hej och tack för svaret.

Varför sätter man kontakterna i taket? Jag visste inte alls att man gör så.

/Jessica
 
Ja, jag är inte säker, men en del har uppfattningen att uttagen blir mindre iögonfallande om de sitter i taket snarare än rätt i blickfånget på en vägg.

Själv föredrar jag dock väggmontaget, precis som du.
Ofta kan man ju t.o.m dölja mycket av uttaget och sladdragningen med gardinerna.
 
Snälla är det någon mer som vill hjälpa oss med sin kunskap och tyckande :)

/Jessica
 
Båda är ju rätt ;). Men vanligast är nog taket. Sätter man i väggen så hamnar ofta kontakten närmare tak så den inte kan döljas av gardiner.Speciellt inte nu när det är så inne med panelgardiner. Medan den i taket inte är så iögonfallande som Fluke säger. Men det är ju en smak sak. Jag föredrar i tak. Men har du beställt i vägg så har han gjort fel och får narturligtvis stå för detta.

Lycka till!
 
Det är väl inte mycket att göra åt nu?
Har han borrat hål får man väl även förmoda att det redan sitter 17 dosor i taket med rör/slanganslutningen klar.

Vems felet är, ja...

Har du verkligen specifikt beställt "i vägg" är ju skuldbördan solklar.

Men det låter mer som om ni har missuppfattat varandra. Kanske pratat förbi varandra;
-Du hade ingen aning om att man ofta satte uttagen i tak, så du hade förstås ingen tanke på att det skulle behöva specificeras utförligare.
-Och han hade ju sin byggritning: "lu - lamputtag i tak eller ovan fönster", och gjorde på det sättet han brukar göra...

Men tänk positivt!
Du kanske tycker om arrangemanget när du tänker efter.
Det är ju inte helt utan anledning man börjar gå ifrån väggmonterade lamputtag.




 
Hej och tack för era svar  :)
Kanske de ska få vara kvar i taken.
GM varför går man ifrån väggmonterade uttag?

nu känns det nästan bra
/Jessica
 
Hej igen JessicaB!

Det kanske var lite felformulerat av mig.
Man går väl inte direkt ifrån väggmonterade uttag över fönster, däremot börjar det bli allt vanligare att sätta dem i taket rakt ovanför istället.

Orsaken är förborgad för mig, men jag misstänker att det är som föregående talare sagt; det upplevs i de flesta fall som mindre synligt med uttagen i taket istället för på väggen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.