Ser att hantverkarna använt för långa skruvar när dom borrade i skåpet intill diskmaskinen- vilket resulterat i att dom borrat 7mm in i väggen, plåten, stommen ( vad det nu heter) på diskmaskinen. Det är som en 17 mm plåt, aluminiumkant runt diskmaskinen.
Vad finns bakom denna kant? Tom luft? Är det någon fara? :eek:
Upptäckte det hela nu, varit så i en månad typ och maskinen verkar ju fungera som den ska... men blev lite orolig när jag upptäckte det? Behöver jag vara orolig?
 
Redigerat:
Nej, du bör inte behöva vara orolig.

Mellan den rostfria innerbehållaren och det yttre vitlackerade/emaljerade höljet finn värme- och ljudisolering.
Inget som tar skada av några borrhål och några skruvar.

Med det måste ju hållas i åtanke den dagen du vill dra ut maskinen.
 
Låter skönt att höra. Är det så på alla maskiner? för jag har inget yttre vitlackerat på min maskin, den är som inbyggd...så det är rostfritt direkt... men det borde ju vara höljet ioförsig för värme och ljudisolering, vad tror ni?
se länk : det är i den yttre silverkanten som det är borrat 7 mm in från ett skåp intill...
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80222436/
 
Redigerat:
Vad är bäst att bara låta det vara eller att skruva ur den och ersätta med kortare skruv? Gör isåfall hålet något?
 
Tog bort skruven helt... det andra skåpet sitter fast ändå...
 
Valder skrev:
Låter skönt att höra. Är det så på alla maskiner? för jag har inget yttre vitlackerat på min maskin, den är som inbyggd...så det är rostfritt direkt... men det borde ju vara höljet ioförsig för värme och ljudisolering, vad tror ni?
se länk : det är i den yttre silverkanten som det är borrat 7 mm in från ett skåp intill...
[länk]
Går absolut inte att säga något generellt om sidorna på diskmaskiner, exempelvis har en hel del Bosch- och Siemens-maskiner en vattenbehållare på ena sidan där kallvatten tas in under torkcykeln för att kyla innerväggen på maskinen och på så sätt förbättra kondenseringen, dvs hur bra maskinen "torkar" disken.

Men din maskin var ju en Ikea-maskin som troligen kommer från Whirlpool och då har du ingen sådan tank och uppenbarligen gick det bra. Man jag skulle skälla lite på hantverkaren - anlitar man proffs borde man kunna förvänta sig att de fattar hur långa skruvar de bör ha...
 
...ja så är det. Skruvar man in en skruv på vänster gavel på min siemens så punkterar man en vattenbehållare...
 
Jo det var klantigt. Nu verkar det gått bra tack och lov. Vad händer om vattenbehållaren punkteras? Hur märker man det?
 
A
det blir jätteblött
beroende på vilken höjd detta skedde
det mesta av vattnet brukar rinna ner i botten på maskin där överfyllningsskyddet löser
 
  • Gilla
henrikpalm
  • Laddar…
Usch nu skrämmer du mig. men jag borde ju märkt något isåfall vid det här laget. maskinen har ju använts i en månad. Borrhålet är väldigt högt upp. Kanske 5 cm ner från överdelen. Men du menar att vattnet isåfall rinner ut på köksgolvet? inte inne i golvet på maskinen? Är det genom skruvhålet isåfall som det skulle komma vatten? om det skulle hs blivit punktering borde den väl tekniskt sätt inte heller diska rent i sådant fall eftersom allt vatten rinner ut istället, eller kan det vara så att det bara sipprar ut vatten genom skruvhålet? Verkar som sagt ha haft tur för det är inte blött på något golv iallafall...och maskinen funkar som den ska.
 
Redigerat:
A
det var inte meningen att skrämmas
det är precis som du skriver det finns en botten i maskinen som tar hand om ev läckage och du borde märkt detta redan första disken
 
Lättskrämd :) Ser nu också att skruven satt inte längre in än 2,5 cm. Så om skruven hade varit jättelång och gått rakt igenom skulle den inte ens stuckit ut inne i maskinen utan i kanten, dörrkarmen eller vad det heter som är omsluter luckan när den är stängd. Men när du pratar om botten i diskmaskin, menar du då botten där silen är osv?
 
Har du tagit upp frågan med dina hantverkare? Det är ju dom som bör ta ansvaret för att de har använt för långa skruvar och gjort hål i din diskmaskin. Om du skulle upptäcka att någonting inte fungerar som det ska om ett halvår så blir det ju svårare att komma med ersättningskrav än om du tar upp det nu på en gång. Själv skulle jag inte acceptera ett hål i diskmaskinen, även om det inte är någon vital del som är skadad.
 
Schlbuditz skrev:
Själv skulle jag inte acceptera ett hål i diskmaskinen, även om det inte är någon vital del som är skadad.
I princip håller jag med men om skruven bara gjort hål i sidan utan att träffa något i maskinen, spelar det då egentligen så stor roll? Man brukar ju inte direkt dra ut maskinen för att beundra sidorna...
 
M
Valder skrev:
Lättskrämd :) Ser nu också att skruven satt inte längre in än 2,5 cm. Så om skruven hade varit jättelång och gått rakt igenom skulle den inte ens stuckit ut inne i maskinen utan i kanten, dörrkarmen eller vad det heter som är omsluter luckan när den är stängd. Men när du pratar om botten i diskmaskin, menar du då botten där silen är osv?
Under maskinen (inte inuti) finns en botten som samlar upp spillvatten. När det blir för mycket vatten där rinner det ut på plasten och sen ut på golvet framför maskinen. Många maskiner har en sensor på botten som stänger av maskinen/varnar om det blir för mycket vatten.

En annan tanke med en skruv som penetrerat höljet kan vara risk för elfel.

Du kan ju dra ut maskinen och kolla? Så svårt är det inte att skruva loss en sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.