Flyttade in i ett hus för ca ett år sedan. Vi har sedan dess stört oss på att toalettstolen inte sitter ordentligt. Jag har försökt dra åt skruvarna, men endast en av 4 skruvar tar. Övriga snurrar bara runt.

Någon dag sedan bestämde jag mig för att göra något åt problemet. Plockade bort toastolen och tänkte att jag skulle byta ut pluggarna för att få skruvarna att ta.

När jag lyfte bort stolen såg jag att det inte var 4 hål, utan 8! Det har alltså suttit en annan toalettstol tidigare, och vid byte passade inte skruvhålen.

De fyra gamla skruvhålen verkar rejält gjorda. Pluggarna satt kvar fortfarande, och silikonet rörmockaren använt fanns kvar fortfarande. Dock var det fortfarande hål i silikonet där skruvarna suttit. Den som bytt toastolen har alltså inte fyllt igen de gamla hålen.

De fyra nya hålen fanns inget silikon i. Bara plugg direkt i plastmattan.

Nåväl. Jag plockar bort de trasiga pluggarna ur hålen.

Då jag plockar bort en av pluggarna känner jag ett vinddrag ur hålet.

Sätter näsan mot och luktar, och känner avloppslukt.

Dubbelkollar genom att lysa med en ficklampa ner i avloppet och ser att det lyser i hålet.

Den som installerat toastolen har alltså, förutom att inte täta övriga hål, även borrat ett hål rätt in i avloppsröret!

Har pratat med säljaren som säger att avlopp inte ingår i dolda fel.

Borde inte det här räknas som ett dolt fel?

Eller är det min villaförsäkring som ska täcka skadan?

Är rädd att hela golvet är vattenskadat.
 
Redigerat:
det där borde väl rimligen vara ett fel som du kan kräva ersättning för.
men borde inte det här ligga i juridik?
 
Säljaren har fel. Ett VVS-fel kan absolut vara ett dolt fel. Däremot brukar det inte ingå i dolda fel-försäkringar.

Jag bedömer att det här borde vara ett dolt fel. Det kan inte förväntas och det är väldigt svårt att upptäcka. Men jag tror inte att risken för vattenskada är överdrivet stor eftersom hålet är i överdelen av röret och det har suttit en skruv och plugg där som har tätat igen hålet.

Jag skulle börja med att ringa försäkringsbolaget för en bedömning.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ska kolla med försäkringsbolaget.

Hur går man annars tillväga för att ta upp ett dolt fel, ifall säljaren inte omedelbart går med på att betala?
 
Då får du först skaffa någon form av bevis, ex. anlita en besiktningsman som kan skriva ett utlåtande. Och så försöka få en prisuppgift på vad reparationen kan kosta.

Sedan får du stämma säljaren, kolla med ditt försäkringsbolag om rättskydd.

Och har han inte gett med sig till dess, så får du räkna med att ligga ute med 50 - några hundratusen i självrisk på rättskyddsförsäkringen. Förlorar du så får du ta även säljarens advokatkostnader. Förlikas ni (blir så i de allra flesta fall), så brukar man få ta sin egen advokatkostnad.

Kort sagt, det är ingen vettig ide, att stämma om det inte gäller väldigt stora summor. Risken att förlora mycket mer är alldeles för stor.

En viktig fundering är om det går att täta röret via hålet, eller om golvet måste rivas upp. Går det att fixa via hålet så lär detta inte bli speciellt dyrt. Och även om ni får rådet att riva upp golvet så kommer säljaren med stor sannolikhet att hävda att det är onödigt, det skulle räcka med en klick silikon (och han kanske har rätt).

Jag uppfattar att det är plastmatta på golvet? Om den är mer än några år gammal så får du räkna med åldersavdrag även i en skadeståndsprocess. Jag kan tänka mig att felet kostar max 50 000 att reparera, men att det kan kosta mindre än 10 000 också. Och skulle det duga med en klick silikon eller liknande så pratar vi om några tior.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
AntonA skrev:
Har pratat med säljaren som säger att avlopp inte ingår i dolda fell
.
hehe ..... Nej det kanske inte ingår i hans försäkring not dolda fel.......men självfallet kan det vara ett dolt fel. :x

"Nej, motorn är inte en del av bilen för jag tog medvetet bort den innan jag sålde den til dig"
 
Vad förväntar du dig av det hela? Ett komplett nyrenoverat badrum eller en tub silikon?
På beskrivningen låter det som dom satt in en ROT toastol och det gör man bla för att dölja tidigare skruvhål.
 
Jag hade nog lagt en klick silikon om hålet är överst i röret så är det ju mest lukt man ska va rädd för. Jag är lat ibland bör tilläggas... Vissa saker måste man försöka glömma.
 
Redigerat:
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
1. Täta alla hålen med silikon eller annan väl vald produkt.
2. Limma fast toastolen istället.
3. Sov gott! :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det här har ju faktiskt för en gångs skull potential att vara ett riktigt dolt fel! :)

Lyssna på de kloka svaren. Även om du har rätt (eller potentiellt rätt) så måste du väga arbetet med att få rätt mot säljaren mot den ersättning du kan tänkas få. Det är nog lättare att fixa felet själv och glömma alltihop.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Kan ju dyka upp andra fel som kanske är mer värda att strida för?
 
Det här kanske är en framgångrik metod. Om någon hittar något fel i den så säg till.

1) Torka ur hålet ordentligt med en kupevärmare som får gå över natten eller liknande.
2) Langa ner en bit fiskelina i skruvhålet och fiska upp linan i avloppshålet.
3) Skaffa en liten plastbit, typ diameter 3 cm, gör ett minihål i mitten, peta igenom fiskelinan och gör en rejäl knut på andra sidan.
4) Dra upp linan genom skruvhålet så att plastbiten tätar hålet från avloppshållet.
5) Fyll hålet med silikon. Plastbiten gör att det inte borde rinna ner någon silikon i avloppet.
6) Återmontera WC-stolen genom att limma fast den med silikon. Sätt täckbrickor över de oanvända skruvhålen.
 
Att det är borrat i överkant är inget att vara rädd för fuktskador. För ca tio år sedan borrade jag omedvetet in i ett lodrätt avloppsrör (avlopp från två brf-lgh:er över mig, satte i en plugg och skruvade fast badkarsblandaren. När vi tre år senare renoverade badrummet så hade jag loss blandaren (och pluggen) efter någon timme så kom det ut en stråle vatten, satte i plugg och skruv för att täta. Ringde ordförande, han skulle ringa föreningens VVSare dagen efter, han knackade upp ett hål i betongväggen, betongen var hur torr som helst.
 
O
Är det ett badrum eller toalett? Vad är det för årsmodell?

Men dolt fel kan det absolut vara... Risken finns att säljaren vägrar inse att det är dolt fel, vilket innebär att det kan bli tinget nästa... då blir det dyrt...

Men som sagt var... oroa dig inte för vattenskador av de hålen...
 
Mikael_L
pelpet skrev:
Det här kanske är en framgångrik metod. Om någon hittar något fel i den så säg till.

1) Torka ur hålet ordentligt med en kupevärmare som får gå över natten eller liknande.
2) Langa ner en bit fiskelina i skruvhålet och fiska upp linan i avloppshålet.
3) Skaffa en liten plastbit, typ diameter 3 cm, gör ett minihål i mitten, peta igenom fiskelinan och gör en rejäl knut på andra sidan.
4) Dra upp linan genom skruvhålet så att plastbiten tätar hålet från avloppshållet.
5) Fyll hålet med silikon. Plastbiten gör att det inte borde rinna ner någon silikon i avloppet.
6) Återmontera WC-stolen genom att limma fast den med silikon. Sätt täckbrickor över de oanvända skruvhålen.
Och är hålet gjort av en skruvarna till toastolen borde man t.o.m kunna nå hålet från insidan bara genom att stoppa ner kardan i 110mm-röret. Ja jag vet, inte någon jättekul övning ;) ... Men det är inte så kul att åka till advokater och rättssalar i flera år heller.
Sen med ett finger på insidan och silicon från "utsidan" så borde det vara en baggis att få det tätt.
Man borde kanske använda något poluretanlim/massa isf silicon?


Men jag håller med, rent tekniskt/juridiskt bör det kunna gå som "dolt fel".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.